Senior man on a bike ride

Günümüzde vücut sağlığına verilen önem, ne yazık ki söz konusu beyin sağlığı olduğunda göz ardı edilmektedir. Oysa ki; Alzheimer ve demans (bunama) hastalıkları her geçen gün hızla artış göstermektedir. Dünya genelinde bu rahatsızlıklarla yaşayan insanların sayısının 2050 yılı itibarıyla 131,5 milyona yükselmesi beklenmektedir. Yapılan araştırmalar zihinsel egzersizlerin, diyetin ve doğru yaşam tarzının beyinlerimizi zayıflamaktan koruyabileceğini ortaya koymaktadır. Peki, çarkların sağlıklı biçimde işlemeye devam etmesini sağlamak için ne yapmalıyız? İşte size bazı ipuçları…

Kullanın veya kaybedin

Vücut kadar beyin de egzersize ihtiyaç duymaktadır; birçok çalışma beyin idmanlarının bilişsel becerileri önemli ölçüde artırdığını göstermektedir. Kısa bir süre önce yapılan bir araştırma, beyin idmanı oyunlarına katılanların, hafızalarını  %40’lara varan oranlarda iyileştirdiğini ortaya koymuştur. Haydi, şimdi siz de beyninizi biraz zorlayın ve Lumosity, Elevate ve Peak gibi uygulamalarla eğlenmeye başlayın.

Sağlıklı bir yaşam tarzı benimseyin

Beyin sağlığı ile kalp ve damar sağlığı arasında bağlantı olduğu artık biliniyor; dolayısıyla, kalp-damar hastalıklarına yönelik risk faktörlerinin demans için de geçerli olması kuvvetle muhtemel… Aslına bakarsanız; felç geçiren ya da diyabet veya kalp hastası birinde demans görülme olasılığı yaklaşık iki kat daha yüksektir. İşte bu yüzden sağlıksız alışkanlıkları derhal terk edin ve sigaradan, aşırı alkol tüketiminden ve yağlı yiyeceklerden uzak durun.

Koşma, yüzme ve bisiklet kullanma gibi nabzı yükselten aerobik egzersizlerin hafızayı korumaya ve bilişsel becerileri desteklemeye yardımcı olduğu kanıtlanmıştır. Araştırmalar ayrıca, egzersizin beyin hücrelerinin sağlığını, yeni kan damarlarının gelişimini ve yeni beyin hücrelerinin hacmini ve hayatta kalmasını etkileyen kimyasalların salınımını tetiklediğini ortaya koymaktadır.

Yedikleriniz kim olduğunuzu gösterir

Diyet ve beslenme beynin gücünü korumasında önemli bir rol oynar. Aldığımız enerjinin beşte biri beyin tarafından tüketilir ve yalnızca %2 su kaybı bile dikkatimizi, hafızamızı ve diğer bilişsel becerilerimizi olumsuz yönde etkiler. Kalp dostu bir diyetin aynı zamanda beyin dostu olduğunu ortaya koyan pek çok bilimsel kanıt mevcuttur. Araştırmalar, Akdeniz diyetinin, beyinde zayıflama riskini %48’e varan oranda azaltabileceğini göstermektedir. 

Esmer pirinç ve tahıl ekmeği gibi tam tahıllar, konsantrasyona ve odaklanmaya yardımcı olabilir. Somon, kabak çekirdeği ve soya fasulyesi gibi esansiyel yağ asitleri bakımından zengin gıdalar beynin sağlıklı işlemesi için önemlidir. Konu ile ilgili yapılan araştırmalar, yabanmersini gibi koyu kırmızı ve mor meyve – sebzelerin kısa süreli hafızayı geliştirmede önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. 

Hareket etme zamanı!

Düzenli egzersizin hem hafıza ve düşünme yetisini geliştirdiğini hem de uyku kalitesini arttırdığı yapılan araştırmalarla kanıtlanmıştır. Yapılan bir araştırma göstermiştir ki; 6 ila 12 ay boyunca düzenli biçimde hafif egzersizler yapmak, beynimizin farklı bölümlerinde hacim artışı olmasına katkı sağlamaktadır.