Boşanmak üzereyseniz, boşanma stresi ile başa çıkmanın yöntemleri hakkında düşünmeye başlamalısınız. Boşanmanın ruh sağlığı üzerindeki zorlayıcı etkileri sizi endişelendiriyor olabilir. Ancak boşanmanın mutlaka kötü bir süreç olması gerekmez. Birçok çift sadece aşık hissetmediği veya çatışmaların sıkça yaşandığı bir ilişkiye devam etmek istemediği için boşanır, hatta boşanma sonrası arkadaş kalmaya devam eder. Her halükârda bu sürecin üzerinizde stres yaratması kaçınılmaz olacağı için bu stresle başa çıkmanın yollarını öğrenmeniz süreci en iyi şekilde atlatmanızı sağlayacaktır.

Son beş yıldır evlilik oranları düşerken boşanma oranlarının arttığı ülkemizde, boşanma ile ilgili olumsuz yargılar da etkisini yitirmeye başlamaktadır. Geçmişte etkisi daha yoğun yaşanan evlilik sonrası belirsizlik hissi, çevre kaynaklı baskılar veya ekonomik çekinceler gibi nedenlerin yarattığı stres, boşanmaya karşı bakış açısının değişmesiyle günümüzde daha kolay yönetilebiliyor. 

Psikolog Beyhan Budak’a göre “Boşanma sürecinde ve sonrasında, daha önceki hayatımızda çok fazla karşılaşmadığımız ve karşılaşmayı da düşünmediğimiz durumlarla başa çıkmak durumunda kalabiliriz.” Psikiyatrist Çiğdem Cura Yaygın ise boşanma konusunda şu ifadeleri kullanıyor: “Boşanma, kaçınılmaz olarak hem kadın hem de erkek için yeni bir yaşama uyum sağlamak için birçok zorluğu beraberinde getirir. Bu zorluklar kişilerde kaygı bozukluğu, stres, depresyon gibi psikolojik ve psikiyatrik sonuçlara yol açabilir.” Bütün bu sorunlarla başa çıkmak için yol haritanızı erken belirleyerek bu süreci en rahat şekilde atlatmanın yöntemlerini öğrenmelisiniz.

Neyse ki boşanmanın ruh sağlığınız üzerindeki etkilerini azaltmak için yapabileceğiniz şeyler var. Stres düzeylerinizi kontrol ederek ve düşünceleriniz ve hisleriniz ile daha iyi başa çıkmanın yöntemlerini bularak boşanma sürecini bunalmadan atlatmanız ve ruh sağlığınız üzerinde olumsuz etkilerle karşılaşmadan bu süreci tamamlamanız mümkün. 

İşte boşanmanın üzerinizde yaratabileceği stres ile başa çıkmak için dört öneri: 

1. Destek ağınızı geliştirin

Sosyal izolasyon ve yalnızlık ile ruh sağlığı sorunlarının ve kardiyovasküler problemlerin görülme riskindeki artış arasında bağlantı gözlemlenmektedir. Aynı zamanda, iyi bir destek ağının faydaları stresle başa çıkma becerisinde artışı, duygusal sıkıntının etkilerinde azalmayı, ruh sağlığı üzerindeki etkilerde iyileşmeyi, özsaygının iyileşmesini ve hatta kan basıncının düşmesini kapsayabilir. 

Dolayısıyla, boşanırken iyi bir destek ağına sahip olmanız faydalıdır. Üstelik bu sadece yaşadıklarınızı konuşacak kişilerin bulunmasıyla ilgili değildir; sevdiğiniz kişilerle birlikte vakit geçirmek bile harikalar yaratabilir. 

Şu anda ihtiyacınız olan destek ağına sahip olmadığınızı hissediyorsanız, bu ağı geliştirmenin yöntemlerini bulmaya çalışın. Örneğin yaşadığınız bölgede sizin gibi boşanma sürecinden geçen kişilerden oluşan bir destek grubu mevcut olabilir. Sizinle benzer ilgi alanlarına sahip kişilerle bir kursa katılma, bir spor salonuna kayıt yaptırma, hatta Facebook’ta bir etkinlik grubu bulma gibi yöntemlerle de arkadaş edinebilirsiniz. 

Daha fazla desteğe ihtiyaç duyduğunuzu hissediyorsanız, bir terapist ile görüşmekten çekinmeyin. Terapist bulmak için internet üzerinden arama yapabilir ya da bir doktordan tavsiye isteyebilirsiniz. 

2. Fiziksel sağlığınızla ilgilenin

Ruh sağlığında bozulma fiziksel sağlığımızı da etkileyebilir; diğer yandan, vücudumuzla ilgilenmemek de ruh sağlığımız üzerinde etkili olabilir. Bu nedenle, boşanma gibi stresli bir deneyim yaşarken sağlıklı alışkanlıklara sahip olmak hiç olmadığı kadar önem kazanır. 

Birinci sırada diyet gelir. Stresli durumlar hem miktar hem de nitelik olarak çeşitli yeme bozukluklarına neden olabilir. Yetersiz ve dengesiz beslenme ise boşanma stresini daha da kötüleştirebilir. Bu yüzden, vakit kaybetmeden taze pişmiş, doğal gıdalar içeren düzenli öğünlerle iyi yeme alışkanlıkları geliştirin.

Fiziksel ve ruhsal sağlığın bir diğer temel bileşeni ise spor yapmaktır. Egzersizin depresyon ve anksiyete belirtilerini azalttığı bilinmekte olup, her gün sadece 30 dakika spor yaparak ruh sağlığınız üzerinde harika etkiler görebilirsiniz. 

Sağlık konusunda yapabileceklerinizin belki de en önemlisi iyi bir uyku düzenine sahip olmaktır; günde yedi saat, hatta mümkünse daha fazla uyumalısınız. Stres altındayken yeterli uyuyabilmek zor olsa da uyku kalitenizi iyileştirmek için yapabileceğiniz pek çok şey yöntem bulunmaktadır.

3. Meditasyon yapın

Meditasyon hayata yaklaşımınızı dönüştürerek bu süreçte ruh sağlığınızı da iyileştirebilir. Birçok meditasyon türü bulunuyor olsa da bunların ikisi boşanma sürecinde özellikle faydalı olabilir. 

Birincisi, muhtemelen daha önce duyduğunuz mindfulness (bilinçli farkındalık) meditasyonudur. Prof. Dr. Zümra Atalay’a göre, “Bilinçli farkındalık sadece şimdiki anda yaşamak ve şimdiki anı fark etmek değildir ve anlaşılması gereken iki boyutu vardır. İlk boyut mevcut an içinde olanları fark etmek, ikinci boyut ise tüm bu fark ettiklerimizi karşılama biçimimiz. O yüzden bilinçli farkındalığa, algılama ve algılananı kabul etmenin karışımından oluşan bir yaklaşım diyebiliriz çünkü sadece algılamak, dikkatten ibarettir; bilinçli farkındalık ise mevcut anı bilinçli bir akıl açık, sevgi ve şefkat dolu bir kalple algılamaktır.” 

Boşanma sırasında faydalı olabilecek ikinci meditasyon türü ise genellikle “şefkat-nezaket” olarak tercüme edilebilecek mettā’dır, Mettā, kendinize ve başkalarına karşı şefkat ve nezaket hissetmenizi ve bunu mümkün olduğu kadar canlı bir ruh haline dönüştürmenizi sağlamak için hayalinde canlandırma ve bazı cümleleri tekrarlama gibi teknikleri barındırıyor.  Bu yöntem, beyninizdeki duygusal bağlantıları tekrar oluşturmayı amaçlar. Böylece hem başkaları ile sosyal etkileşimlerinizdeki tavrınız, hem de etik hayatınız değişebilir. Bu tavır nihai olarak düşmanlarınız olarak değerlendirilebilecek kişilere bile yansıyabilir. Boşanmanın yol açtığı stresin büyük bölümü zor insanlarla mücadele etmekten ileri geldiği için, başkalarına karşı daha sağlıklı tavırlar geliştirmek ruh sağlığınızı iyileştirmeye de faydalı olacaktır. 

4. Tanımadığınız insanlardan destek alın 

Boşanmış kişilerin deneyimlerinden ders almak, sağlıklı bir düşünce yapısı geliştirmenin ve stres ile daha iyi başa çıkmanın harika bir yöntemi olabilir, özellikle de ilk defa boşanıyorsanız. Bu konuda bulabileceğiniz çok sayıda video, yazı ve destek grupları sayesinde başkalarının bu süreci nasıl geçirdiğini ve süreçle başa çıkmak için yapabileceklerinizi öğrenebilirsiniz. 

 

px Boşanma aşamasında ruh sağlığınızı nasıl dengede tutarsınız?