Alt text: El fenerini kitaba doğru tutan kadın küçük kız çocuğu ile birlikte çadırın içinde kitap okuyor

Sürekli hareket halindeki dünyamız, sayısız sosyal medya uygulaması ve hızlı yaşam tempomuz bir araya geldiğinde, özellikle gençlerin ruh sağlığı problemleri ile karşılaşma ihtimali her zamankinden daha da yüksek. Yeni bir teknik olmamasına rağmen, farkındalık—bütün dikkatimizi ‘şimdi’ye verme eylemi—modern dünyada gittikçe popülerleşiyor. Çalışmalar, farkındalık eyleminin depresyon tedavisinde faydalı olabileceğini ortaya koymuştur ve özellikle meditasyon uygulamalarının çocuklara öğretilmesinin faydaları kanıtlanmıştır. Ebeveynler ve küçük çocukları göz teması kurma ve gülümseme gibi basit farkındalık tekniklerini uygulayabilir. Gelişiminin her bir aşamasındaki çocuklar ve gençler ise, nefes ve meditasyon egzersizlerini kullanarak bunları günlerinin rutin bir parçası haline getirebilir. Önemli olan, farkındalığı sadece stres zamanlarında değil, her gün uygulanacak pozitif bir rutin olarak sunmaktır.

Teknikler, çocukların duygularını daha iyi yönetmesine, öfke nöbetlerini azaltmaya, anksiyeteyi minimuma indirmeye, mutluluğu teşvik etmeye ve odaklanmalarını sağlamaya yardımcı olabilir. Günümüzün çocukları ve gençleri, sadece okulda değil hayatlarının tüm yönlerinde çok fazla şeyi bir arada yürütmek zorunda; bu yüzden, dengelerini koruyabilmelerine yönelik bazı faydalı stratejileri bir araya getirdik.

Model farkındalık

Farkındalık için örnek teşkil ediyor musunuz? Anı yaşama ve sükuneti koruma üzerinde çalışın, çocuklarınıza odaklanın ve onlara bütün dikkatinizi verdiğinizden emin olun. Model olmak, küçük çocuklar için en iyi öğretim yöntemlerinden biridir; onlara nasıl farkında olacaklarını söylemekle yetinmeyin, göstererek anlatın.

Farkındalık meditasyonu yapın

Küçük çocuklar meditasyonu ilk başta sıkıcı bulabilir, ancak eğlenceli bir etkinlik haline getirebilirseniz ilgilenmelerini sağlar. Tutarlı olun ve çocuklarınıza stresten arınmak için sağlıklı bir günlük rutin oluşturmayı öğretin. Onlara sarılarak üç defa nefes alın ve verin, nefesinizi sayın, çevrenizin farkında olun veya sessizce dinleyin, ya da S.T.O.P. tekniğini kullanın:

  • Stop (Dur). Ne yapıyor olursanız olun, bir anlığına duraklayın.
  • Take a breath (Nefes al). Nefes alışınızı hissedin; sizi ‘şimdi’ye geri getirecektir.
  • Observe (Gözlemle). İyi veya kötü olup biteni kabullenin. Sadece farkına varın.
  • Proceed (İlerle). Kısa süreliğine ‘şimdi’yi hissettikten sonra, yaptığınız işe devam edin.

Meditasyon uygulamaları, hareketli bir ev ortamında dinginliği teşvik etmenin harika bir yoludur. Bazı seanslar sadece birkaç dakika sürer ve aileler için bağ kurma faaliyeti haline gelebilir.

Farkındalık uygulamalarını deneyin

Ücretsiz rehberli meditasyonlar ve dersler içeren Insight Timer ya da Meditopia gibi bazı kullanışlı farkındalık uygulamaları mevcuttur. Bunlar, çocukların ve gençlerin anı yaşamasına ve farkında olmasına yardımcı olarak kaygılı düşünceleri azaltır ve ahengi teşvik eder.

İletişim önemli: Konuşmak iyidir

Çocuklar için iletişim yollarının açık tutulması çok önemlidir. Çocuklarınızın size her şeyden, olumlu veya olumsuz her histen bahsedebileceğini bilmesini sağlayın ve düşünceleri ile duygularını fark etmelerine yardımcı olun. İç dünyalarının farkına varmayı öğrenmeleri, yanıtlarını akıllıca seçmelerini sağlayabilir.

Doğada zaman geçirin

Birçok çalışma, ormanda farkındalık içinde zaman geçirmenin genel sağlığınız için çok büyük faydalar sağlayabileceğini ve depresyon, stres ve anksiyeteyi azaltmaya yardımcı olabileceğini ortaya koyuyor. Çocuklarınızı ormanda bir maceraya çıkarın ve eve ailece gevşemiş halde dönün.

Evde farkındalık faaliyetlerini teşvik edin

Evde basit, yaratıcı faaliyetler yapmak çocukların güvende ve rahat hissetmesini sağlayarak mutluluklarını artırabilir ve anı yaşamalarına yardımcı olabilir. TV’yi ve diğer cihazları kapatmak, dikkat dağıtan unsurları azaltır ve ‘kalıpların dışında’ düşünmeye yardımcı olur. Evde yapılabilecek faaliyetler kendinizi zorlamadan küçük bir el işi projesini, evde leziz yemekler pişirmeyi, kuş ötüşlerini veya dalga seslerini dinlemeyi, yaratıcı günlük tutmayı, hikaye okumayı veya yazmayı kapsayabilir.

Sağlıklı kahvaltı tariflerinden derin uyuma ipuçlarına kadar her konuda uzman sağlıklı yaşam tavsiyelerimiz ile ailenizi mutlu edin:

Çocuklarınıza doğru koşmayı öğretmenin ve sevdirmenin yolları

Ailenizin sağlığı risk altında mı?

İnfografik: Diş bakımı için faydalı ipuçları

KAYNAKLAR:

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2749480

https://www.nytimes.com/2019/02/02/opinion/sunday/children-bored.html

https://www.nytimes.com/guides/well/mindfulness-for-children

https://annakaharris.com/mindfulness-for-children/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/breathe-mama-breathe/201605/12-simple-ways-teach-mindfulness-kids

https://www.theguardian.com/environment/2019/jun/08/forest-bathing-japanese-practice-in-west-wellbeing

 

px Çocuklara farkındalığı öğretmenin yolu