Generali Sigorta A.Ş

Sürücü olarak neredeyse her gün trafiğe çıksanız dahi her gün ehliyetinize ihtiyaç duymayabilirsiniz. Genellikle trafikte durdurulmadığınız ya da idari bir işlem yapmadığınız sürece cüzdanınızın kart bölümünde ihtiyaç halinde kullanılmak üzere duracaktır. Bu nedenle, ehliyetin herhangi bir yerde unutulması ya da koyulduğu yerde bulunamaması sık rastlanan bir durumdur.  Bu durumda yapılması gereken kayıp ehliyet yenileme işlemidir.

Ehliyetinizin kaybolması durumunda ehliyet yenileme işlemi yapmanız gerekir. Ehliyet yenileme ile yeni ehliyet alma süreçleri birbirine çok benzer süreçlerdir. Kaybolan ehliyet yeniletme işlemlerinden Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü sorumludur. Başvurular, aşağıda detayları anlatılacağı üzere bu kuruma yapılır. Buna ek olarak, ALO 199 hattından da başvuru oluşturmak mümkündür. Ayrıca, e devlet üzerinden de kolayca başvuru yapabilirsiniz.

Dijitalleşme ile birlikte, kayıp ehliyetler için daha önceki dönemlerde uygulanan ehliyet kayıp bildirimi artık uygulanan bir süreç değildir. Başka bir ifade ile ehliyetiniz kaybolduğunda yeniletme işlemi yapmanın yanında özel bir bildirim yapmanız, daha öncelerde zorunluluk olan resmi gazeteye ilan vermeniz beklenmez. Yine de eğer ehliyetinizin çalınmış olduğundan şüpheleniyorsanız, adınıza herhangi bir şüpheli işlem yapılmaması adına bankanızı ve ilgili idari kurumları bilgilendirmenizde fayda olacaktır. Ehliyet bir çok işlem için kimlik belgesi ibrazı olarak da sayılabileceği için bu son derece önemlidir.

Kişisel inisiyatif olmakla birlikte herhangi bir şüpheyle çalınan ehliyet bildirimi yapmak istiyorsanız, e devlet üzerinden Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne "Sürücü Belgesi Kayıp Bildirimi" yapabilirsiniz. Bu sayede, yeniletme başvurusu yapana kadar kayıp ehliyet ile yapılan işlemlerden sorumlu olmadığınızı resmi olarak da bildirmiş olursunuz.  Tam bu noktada, kasko yaptırmanın aracınız ile ilgili her konuda sizin için bir çok riski bertaraf edeceğini ve bu gibi durumlar için de doğru yönlendirmeyi almanızı sağlayacağını hatırlatmak gerekir.

Ehliyet yenileme sürecinden sorumlu devlet kurumu Nüfus İşleri ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’dür. Genel Müdürlük, merkezi randevu sistemi ile çalışsa da yenileme işlemleri il ya da ilçe nüfus müdürlüklerinde gerçekleştirilmektedir. İl nüfusuna ve teknik alt yapıya göre illerde bu işlemi yapan farklı sayıda nüfus müdürlüğü bulunmaktadır. Başvuru sırasında ilinizde hangi ilçe müdürlüklerinde sürücü belgesi başvurusu alındığın öğrenebilirsiniz.

Ehliyet yenileme için yapacağınız başvuruyu ikamet adresinizin bulunduğu ilçe nüfus müdürlüğüne yapma gibi bir zorunluluğunuz bulunmamaktadır. Yapacağınız online başvuru sırasında, seçtiğiniz tarihte ilinizde hangi nüfus müdürlüklerinde uygun yer olduğunu kolaylıkla görebilirsiniz. Ehliyet kimlik yerine de kullanılabildiği için bağlı bulunduğunuz ilçede yoğunluk olsa dahi en yakın tarihte en yakın ilçede başvurunuzu tamamlamayı tercih edebilirsiniz.

Yürürlükte bulunan yasalara göre ehliyet kaybetmenin idari bir para cezası yoktur. Öte yandan trafikte ehliyetsiz yakalanmanız halinde adınıza ceza kesilecektir. Bu cezalar her yıl değişmekte ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan bir ceza rehberi ile toplu olarak sunulmaktadır.

Bu noktada ehliyetsiz araç kullanma ile araç kullanırken ehliyet bulundurmama arasında cezai anlamda da fark olduğunu hatırlatmak gerekir. Ehliyetsiz araç kullanımı cezası ehliyet almak için gerekli koşulları yerine getirmeyip ehliyeti olmayan kişilere uygulanır. Araç kullanırken ehliyet bulundurmama cezası ise ehliyet alma koşullarının yerine getirilmiş olmasına rağmen yetkililer sorduğunda ehliyetin ibraz edilmemesi durumudur.

2023 yılı trafik ceza rehberi 36/3-a maddesine göre ehliyetsiz motorlu araç kullanım cezası 12.978 TL'dir. Araç sahibi sürücü dışında biri ise, plakaya da aynı miktarda idari para cezası uygulanır. 

Kayıp ehliyet cezası nereye yatırılır?

Ehliyetinizi kaybettiğiniz için trafikte yetkililere ibraz edememeniz nedeniyle kesilen ceza, idari para cezasıdır.  Diğer tüm idari cezalar gibi ehliyet kayıp ücreti olarak bilinen bu ceza da erken ödendiğinde %25 indirime tabidir. Bu indirimden faydalanmak için cezanın tebliğinden itibaren 15 gün içinde ödenmesi gerekir. Ceza ödemesi e-devlet üzerinden banka aracılığı ile yapılabilir. Zamanında ödenmeyen cezalar için ise ödenmeyen her ay için %5 faiz uygulaması yapılır.

Bu noktada, yeni tip T.C. kimlik kartı sahiplerinin önemli bir avantajı vardır. Sürücü belgesi bilgileri yeni tip T.C. kimlik kartlarına yüklenebilmektedir. Bunun için Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünden " T.C. Kimlik Belgesine Sürücü Belgesi Ekleme" randevusu oluşturarak başvuru yapmak gerekir. Eğer yeni T.C. kimlik kartınızda sürücü bilgileriniz yüklü ise kimlik kartınız ehliyet gibi değerlendirilir. Kimlik kartınızı ibraz etmeniz yeterli olur.

Ehliyetiniz kaybolduğunda ya da çalındığında ehliyet yenileme işlemleri için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.

1-) Gerekli belgeleri tamamlayın

Ehliyet yenileme başvurusu için son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf ile sürücü sağlık raporu ibrazı istenmektedir. Sağlık raporu devlet hastanelerinden ya da aile hekiminden alınabilir. Rapor alırken gerekli muayene işlemleri için hekiminize ehliyet için olduğunu belirtmeniz gerekir.

2-) Randevu oluşturun

Ehliyet yenileme başvurusunu Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü internet sitesinde  https://randevu.nvi.gov.tr/ bağlantısı üzerinden yapabilirsiniz. E-devlet üzerinden yapacağınız başvuru da sizi Genel Müdürlüğün sayfasına yönlendirecektir. Randevu oluştururken randevu tipi olarak “Sürücü Belgesi” seçmeniz gerekir. Randevu 5 aşamada oluşturulur. İlk aşamada kişisel bilgilerinizi girdikten sonra il ve ilçe seçimi yaparsınız. Daha sonra başvuru yapmak istediğiniz kişiyi seçerek işleme devam edebilirsiniz.

Eşiniz, çocuğunuz, anneniz ve babanız için randevu oluşturabileceğiniz gibi bu kişiler de sizin için online randevu oluşturabilmektedir.

3-) Ücret ödemesi yapın

Ehliyet yenileme ücreti için yapılacak olan ödemeler, randevuya gitmeden önce yapılmalıdır. Bu ödeme cezai bir işlem olmayıp, değerli kağıt ve vakıf payı kalemlerini içerir. Ehliyet için ödenmesi gereken değerli kağıt ücreti Gelir İdaresi Başkanlığına, vakıf payı ise Polis Vakfına ödenir. Değerli kağıt bedeli ödemesi Başkanlığın vergi tahsilat sayfasından, Maliye Bakanlığı veznelerinden, PTT şubelerinden ya da anlaşmalı bankalardan yapılabilir. Vakıf Payı ise Vakfın anlaşmalı olduğu bankalara yatırılabilir. Vakıf payı için anlaşılan bankalar genellikle değerli kağıt bedeli için de anlaşmalıdır ve ücretin tümünü alabilir. Bu durumda, öncelikle bankanızın tahsilat konusunda anlaşmalı olup olmadığını öğrenerek işleminizi bankanız üzerinden yapabilirsiniz.

2023 yılı için ehliyet yenileme ücretleri, eski tip sürücü belgelerine sahip olanlar için 15 TL, yeni tip sürücü belgesine sahip olanlar için 769 TL olarak belirlenmiştir. 2024 yılı için ise açıklanan %58,46 yeniden değerleme oranına göre zam yapılırsa fiyat değişecek. Bu şekilde 1.218 TL civarında bir tutara ulaşabilir.

4-) Başvurunuzu tamamlayın

Başvurunuzu tamamlamak için gerekli belgeler ile randevu saatinden yarım saat önce ilgili nüfus müdürlüğünde olmanız gerekir. Eğer herhangi bir sebeple randevunuza gidemeyecekseniz, randevu saatinden en az yarım saat önce randevu iptali yapmalısınız. Aksi halde önünüzdeki 15 gün içinde yeni randevu oluşturamazsınız.

Başvuru için yanınızda, kimlik belgeniz, biyometrik fotoğrafınız, sağlık raporunuz ve ödeme makbuzlarınız olmalıdır. Başvuru esnasından yazacağınız bir dilekçe ile başvurunuz oluşturulur.

5-) Geçici sürücü belgenizi alın

Sürücü belgeleri Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nde merkezi olarak basılır ve kargo ile adrese teslim edilir. Bu işlemler belli bir süre alacağından, başvurunuzu tamamladığınıza adınıza geçici sürücü belgesi düzenlenir. Bu belgeye e-devlet üzerinden de ulaşabilirsiniz. Ehliyetiniz elinize ulaşana kadar geçici sürücü belgenizi yanınızda taşımanız ve gerektiğinde ibraz etmeniz gerekir.

Yoğunluğa göre değişiklik göstermekle birlikte, ehliyetlerin basım ve gönderim süresi ortalama olarak 15 gündür. Başvurunuzu takiben yeni ehliyetiniz yaklaşık 15 gün sonra teslim adresinize ulaşacaktır. Başvuru sırasında teslim alabilecek bir kişiyi de iletmişseniz siz adreste bulunmasanız dahi teslimi sağlanacaktır. Adreste kimsenin bulunmaması halinde ehliyet dağıtımın yapıldığı PTT şubesine gidecektir. 1 hafta içinde şubeden almanız mümkündür.

 

En Çok Okunanlar