Bazı kişiler antrenman yapma motivasyonunu bulmakta zorlanırken, bazı kişiler antrenman yaptıktan sonra gerektiği kadar dinlenmekte zorlanır. İster fitness bağımlısı ister bir amatör olsun, herkes hem vücudu hem de zihni için faydalı bir mutluluk ortamını yakalamakta zorlanır. 

Egzersiz yapmak için çok fazla duygusal ve fiziksel baskı altına giriyoruz ve bu baskıyla egzersiz yaptığımızda genellikle kaslarımızı ve beynimizi aşırı çalışmaya zorluyoruz. Egzersizi bir bağımlılık haline getirmek ise neden olduğu fiziksel ve psikolojik sorunlarla tükenmişliğe yol açabilir. 

Yakın geçmişteki kapanmalar sırasında bizi motive etmeleri için sosyal medya fenomenlerine ve sosyal medya uygulamalarındaki arkadaşlarımıza bel bağladık. Ancak onları bize ilham vermeleri için kullanmış olsak da şu anda sürekli belirli bir şekilde veya belirli bir sıklıkta antrenman yapmamız için üzerimizde olumsuz bir baskıya neden oluyorlar. Hangimiz arkadaşının 10 km koştuğunu ve kendi rekorunu kırdığını söyleyen bir bildirim aldığında gergin hissetmemiştir veya motivasyonunu yitirmemiştir ki?

Peki antrenman yapmaya yönelik yaklaşımınızı değiştirmenin zamanı olabileceğini nasıl fark edersiniz? Bu yazımızda fazla antrenman yapıyor olabileceğinize dair göstergeleri ve hem fiziksel hem de zihinsel sağlığınız açısından mükemmel dengeyi bulmanın yollarını inceliyoruz. 

1. Her zaman, her yerde tutulma hissediyorsanız

Bu, aynı kası veya kas grubunu çok uzun süre boyunca tekrar tekrar çalıştırdığınızda meydana gelir. Uzun süreli kas tutulması bir antrenmandan sonra birkaç saat ile 12 saat içinde başlayabilir ve sadece o noktayı çok yoğun çalıştırdıysanız iki gün kadar devam edebilir. 

Her zaman, her yerde tutulma hissediyorsanız kendinizi çok zorluyorsunuz ve vücudunuza çok fazla yükleniyorsunuz demektir. Kaslarınız tutulduğunda antrenman yapmaya devam edebilirsiniz ancak başka bir kas grubuna odaklanmayı unutmayın. Örneğin bacaklarınız veya baldırlarınız koşmaktan acıyorsa, vücudunuzu zorlamayacak bir ağırlık antrenmanında kollarınıza veya kalçalarınıza odaklanın. 

Yeşil çay içmek, (bir dizi titreşim ile yumuşak dokularınıza yapılan bir masaj tekniği olan) perkusif terapi, ısı pedleri, kas gevşetici jel, ya da sadece iyi bir dinlenme kas ağrıları için faydalı olabilir. Ancak yaklaşık bir hafta geçtikten sonra ağrının geçmediğini fark ederseniz, ciddi bir miyalji (şiddetli ağrıya veya enfeksiyona neden olabilen derin, yaygın kas ağrısı) olabileceği için doktorunuzla görüşmenizi öneririz. 

2. Sürekli yorgunsanız

Hasta olmadığınızı bilmenize rağmen hasta olduğunuz zamanlar gibi yorgun hissediyor musunuz? Çok yorgun olmak, çok fazla antrenman yaptığınızın göstergesi olabilir.  

Arka arkaya antrenman yaptıktan sonra vücudunuzun yeterince dinlenmesine izin vermediğinizde bitkin hissedebilirsiniz. Dinlenme gününün önemi de buradan gelir. Aşırı derecede tükenmiş hissedebilirsiniz ve odaklanmakta zorlanabilirsiniz; bu da özellikle trafiğe açık bir yolda koşuyorsanız ya da bisiklet kullanıyorsanız ekstra tehlikeli olabilir. 

Yoğun antrenmanlar arasında dinlenmeye yeterince zaman ayırdığınızdan emin olun ve antrenman öncesinde düzgün ve düzenli yemek yiyin. Antrenman yapmak karbonhidrat, protein ve yağ depolarınızı boşaltır; bu nedenle, sağlıklı, karbonhidrat ve protein bakımından zengin gıdalar tüketmiyorsanız, vücudunuz kaybettiği enerjinin yerine yenisini koyamadığı için bitkinleşmeye başlar.

3. Kendinizi başkalarıyla kıyaslamaktan vazgeçemiyorsanız

Ekranlar, sosyal medya ve 7/24 ulaşılabilir olmamızı sağlayan cihazlar ile dolu bir dünyada yaşıyoruz. Bu, özellikle antrenman konusunda hem bir nimet hem de bir felaket vesilesi olabilir. Takip uygulamaları antrenmanlarınızı ve formunuzu takip etmek için faydalı olabilse de antrenmanlarınızı arkadaşlarınızın antrenmanları ile karşılaştırmaya alışırsanız bu uygulamalar psikolojik açıdan zorlanmanızı sağlayabilir. Adjust’ın yürüttüğü bir araştırmaya göre pandemi sürecinde takip uygulamalarının kullanımı %76 artış göstermiş olup, bu artış daha fazla insanın etkileşime geçmesini de beraberinde getirmektedir. 

Bir uygulamanın bildirimi üzerinizde gerginlik yaratıyorsa ve arkadaşınız kadar hızlı olmadığınız için hayal kırıklığına uğruyorsanız, biraz mola vermenin vakti gelmiş demektir. Antrenmanınız göstermelik değil, sadece size ait bir aktivitedir. Üstelik bu durum göstermelik olsa bile geçerli. İnternette paylaşmamış olmanız bunu yapmadığınız anlamına gelmez. 

Sosyal medya için antrenman yaptığınızı fark ederseniz, mola vermeniz gerekir. Bir daha koşuya çıktığınızda bunu başkalarına göstermek için fotoğraf paylaşmanıza gerek var mı? telefonunuzu evde bırakın veya bildirimlerinizi kapatın. Sadece birkaç beğeni almak için sağlığınızı olumsuz etkileyecek şeylerden uzak durmalısınız. 

4. Antrenmana olumsuz yaklaşmaya başlıyorsanız

Bazen aşırı antrenman yapmak stres hormonu düzeylerinizi etkileyebilir ve asabi hissetmenize veya antrenmana olumsuz bakmanıza yol açabilir. Bunun nedeni ise kendinizi antrenman yaptığınız için ödüllendirmediğinizi hissetmeniz olabilir. 

Hormon düzeylerinizdeki bu değişiklik huzursuzluğa ve konsantrasyon düşüklüğüne yol açabilir. Yani, tüm gücünüzle antrenman yapmazsınız, bir süre sonra da kaçınılmaz olarak antrenman yapmak zorunuza gitmeye başlar, özellikle de iyi bir performans sergilemediyseniz.

Mutlaka kendinize odaklandığınız dinlenme günleri belirleyin. Yürüyüşe çıktığınız, hatta hafif bir koşu yaptığınız için bile kendinizi övmeyi öğrenin. Antrenman yapmak keyifli olmalıdır ve size zor gelmeye başladığında mola vermeniz gerekir. 

5. Antrenman yapmak artık hoşunuza gitmiyorsa

Antrenmanı birazcık fazla kaçırmak motivasyonunuzu ve hevesinizi tamamen kaybetmenize neden olabilir. Rutininiz veya bir rutine sahip olmama konusunda endişelenmeniz hormon düzeylerinizde düşüşe yol açarak antrenman konusunda kayıtsız kalmanızı sağlayabilir. 

Vücudunuz aşırı antrenman yapmaktan dolayı fiziksel ve zihinsel olarak yorulmuş olabilir, bu da bir zamanlar bayıldığınız aktiviteden alacağınız keyfi azaltacaktır. Antrenmanınızda pozitif yönde değişiklikler yapmaya veya gün içinde başka bir yerde antrenman yapma fırsatları yaratmaya çalışın. En sevdiğiniz kahveciye veya daha önce hiç gitmediğiniz bir yere koşarak, yürüyerek veya bisikletle gitmeyi deneyebilirsiniz. 

Bu işe yaramazsa, yeni bir aktivite deneyebilirsiniz. Yüzme? Kaya tırmanışı? Neredeyse sınırsız seçeneğe sahipsiniz ve antrenman sizin için en doğru ve eğlenceli şekilde yapılmalı.

Sadece kendiniz için antrenman yaptığını unutmamalısınız! Antrenman bir tür kaçıştır ve doğru uyguladığınızda hem fiziksel hem de ruh sağlığınıza büyük katkıda bulunur.

Bir gün dinlenmek ya da sosyal medyadan ve takip uygulamalarından uzak durmak zayıflık değildir. Vücudunuzu en iyi siz tanıyorsunuz; bu nedenle, kendinizle barışık olun ve antrenman konusunda sizi mutlu edecek ortamı bulun. Kesinlikle pişman olmayacaksınız. 

Antrenman elbette hem vücudunuz hem de ruh sağlığınız üzerinde birçok olumlu etkiye sahiptir ancak kendinizi aşırı zorlamanız halinde bu faydalar tersine dönmeye başlayabilir. İhtiyaç duyduğunuz her an yanınızda olan Generali Tamamlayıcı Sağlık Sigortasını inceleyin ve sağlığınızı her zaman birinci önceliğiniz haline getirmeyi ihmal etmeyin.

 

px Fazla antrenman yapmanın beş olumsuz sonucu