Her zamankinden daha fazla bağlantıda olduğumuz bir çağda yaşamamıza rağmen, tüm yaş grupları genelinde yalnızlık vakaları son derece yüksek. Ülkemizde de yalnızlık hissi tüm yaş gruplarını etkilemesine rağmen yaşlı bireylerin ulaşım olanaklarının kısıtlılığı ve teknolojiye erişiminin görece düşük olması nedeniyle ileri yaştaki bireyler bu problemden etkilenmeye daha yatkın bir gruptur. Sonuçları 2019 yılında açıklanan bir Avrupa Komisyonu çalışması Avrupa’daki yetişkinlerin %7’sinin, yani yaklaşık 35 milyon insanın yalnız hissettiğini bildirmiştir.

Covid-19 pandemisi bu durumu daha da büyük bir sorun haline getirmiştir ve günümüzde hiç olmadığı kadar fazla sayıda insan yalnızlığın etkilerini hissetmektedir. Sosyal mesafe kuralları, sohbetleri zorlaştıran maskeler ve fiziksel etkileşimin birçok kişi için sıfırlanması ile zihinsel ve fiziksel sağlığımız risk altında. 

Yalnızlık, fiziksel ve duygusal sağlık ve zihinsel esenlik üzerinde olumsuz bir etki yaratabilir. Uykusuzluğa, anksiyeteye, depresyona ve bazı olağanüstü durumlarda erken ölüme bile neden olabilir. 

Her yaşta yalnızlık

AB’de yürütülen bir çalışmaya göre, 16-24 yaş arasındaki gençlerin %3,3’ü kendisini yalnız hissederken bu oran Türk gençlerinde %9,9. Aynı durum daha ileri yaşlarda da geçerli; Türkiye’de 50-64 yaş grubunda kendisini yalnız hissedenlerin oranı %12,5.

Çok sayıda insan etiketlenmekten korktuğu için yalnızlığın üstesinden gelmeye çalıştığını belli etmiyor. Ancak yalnız hissediyorsanız, bu durumu tek başınıza atlatmaya çalışmamalısınız. 

İşte yalnızlıkla mücadele etmeye dair işinize yarayacak bazı ipuçları. 

Bir meditasyon uygulaması indirin

Günümüzde olumuz duygularla ve moral bozukluğuyla mücadele etmeye yönelik uygulamaların sayısında belirgin oranda artış var. Meditasyon, zihninizdeki negatif düşünceleri dağıtabilir ve içinde bulunduğunuz ana tekrar odaklanmanızı sağlamaya yardımcı olur. Bunun için cep telefonunuzun uygulama sağlayıcısı kısmına ‘meditasyon’ yazmanız yeterli olacaktır.

Podcast dinleyin

Çalışırken bir podcast açmak, yanınızda birinin olduğu ve sohbet ettiğiniz hissi verebilir. Ayrıca, yalnızlık hissiyle mücadele etmenizi sağlayacak ve farkındalığınızı artıracak 11 Dakika ve Kendine İyi Davran gibi birçok podcast bulabilirsiniz. 

Bir sanal gruba katılın

Yerinizden kalkmadan yeni bir hobiyi keşfedin veya eski bir hobinize dönüş yapın. Bir sanal örgü veya resim grubuna katılabilirsiniz veya eğlenceli bir kokteyl yapma kursuna katılabilirsiniz. Eğer isterseniz sanal aile-çocuk dersleri bile bulabilirsiniz.

Forumları keşfedin

İhtiyaçlarınız veya beğenileriniz hakkında sizinle benzer zihin yapısına sahip kişilerle sanal sohbetler edebileceğiniz birçok topluluk forumu (örneğin Facebook, Reddit, Kadınlar Kulübü) bulabilirsiniz.  

Çevrimiçi antrenman yapın

Pandemi kısıtlamaları nedeniyle kapansalar da birçok spor salonu sanal ortamda ders vermeye devam ediyor. İnsanlar motivasyonunu kaybetmemek için evde spor yapmaya yöneldikçe sayıları hızla artış gösteren sanal spor derslerinden biri mutlaka ilginizi çekecektir. 

Dijital bir platformdaki bir antrenörün sizi teşvik etmesi ister tek başınıza ister bir grupla birlikte spor yapıyor olun, yalnızlık hissinden kurtulmanıza yardımcı olacaktır. Üstelik, antrenman yapmak adrenalin salgılamanızı ve başarı hissi edinmenizi de sağlar. 

Gönüllü olun

Biraz zaman ayırarak topluma katkıda bulunmak ve sizinle benzer zihin yapısına sahip kişilerle ilişkiler kurmanız, ruh halinize yabana atılamayacak kadar büyük katkılar sağlayacaktır. 

İyilik yapmanızı ve iyi hissetmenizi sağlayacak birçok kuruluş mevcuttur. TEMA, Türk Eğitim Vakfı gibi kuruluşlar bünyesinde yapacağınız çalışmalar hem daha iyi hissetmenizi sağlayacak hem de başka insanlara ve çevreye faydalı olacaktır. 

Bir evcil hayvan sahiplenin

Hiç evcil hayvan sahiplenmeyi denediniz mi? Size bağlılık hissi verecek bir hayvan, harika bir sevgi ve yoldaşlık kaynağı da olacaktır. Bir köpek sahiplenirseniz köpek gezdirme gruplarına katılarak sosyalleşmeniz de mümkün olabilir. 

Yürüyüşe çıkın

Yakınınızdaki bir parka doğru yürüyün ve yol üzerinde bir kahve alın. Dışarıda zaman geçirmek veya genel olarak insanların hareketliliğini hissetmek ruh halinizi iyileştirecektir ve belki de düzenli olarak karşılaştığınız kişilerle ilişkiler kurmanıza yardımcı olacaktır. 

Kendinizi başkalarıyla kıyaslamayın

Sosyal medyada dolaşıp hayatı ıskaladığınızı düşünmeyin. Gördüklerimizin aksine hiç kimsenin mükemmel bir hayatı yoktur ve sizde olmadığını düşündüğünüz şeylere başkalarının sahip olduğunu düşünerek ruh halinizi olumsuz etkilemekten kaçının. 

Kendinizi çok kısa sürede çok fazla zorlamamaya çalışın 

Her şeyi ve herkesi tek seferde değiştiremezsiniz ya da ilişkileri zorla yürütemezsiniz. Kendinize çok fazla hedef koyup belirli bir sürede elinizden gelenden fazlasını yapmaya çalışmamalısınız.

Bu durumu başkalarının da yaşadığını unutmayın

Emin olun bu hisleri tek hisseden siz değilsiniz; yardım alabilirsiniz ancak öncelikle sizin harekete geçmeniz gerekir. Çoğu zaman keyifsiz hissediyorsanız ve bu durum hayatınızı olumsuz etkiliyorsa bir ruh sağlığı uzmanından yardım alın veya rehberlik almak için bir sosyal destek grubuna katılın. 

 

Yalnızlık ve izolasyon hissi, özellikle ileri yaştaki bireyleri etkileyebilmekte ve yaşam kalitelerini düşürebilmektedir. Ruh sağlığınızın yanı sıra gündelik hayatınızı da son derece kötü etkileyebilecek bu durumla mücadele etmek için arayışınızda yanınızda olacak Generali Tamamlayıcı Sağlık Sigortası ile en iyi bakımı aldığınızdan emin olabilirsiniz.

 

px Her yaşta yalnızlıkla başa çıkmanın yolları