Koşu, iki milyon yıldan uzun süredir yapılan tek antrenman olmasına rağmen zaman geçtikçe kolaylaşmamıştır. Koşu vücudunuzun tamamını olumsuz etkileyebilir, ağrı, kırgınlık ve tükenmişlik hissetmenizi sağlayabilir. Bu nedenle, insanların ilk defa koşmayı denerken tereddüt etmesi veya zorlanması şaşırtıcı değil.  

Hem uzun hem de kısa mesafe koşu zihinsel ve fiziksel sağlığınız için son derece faydalı olsa da koşunun en zor antrenman türlerinden biri olduğunu inkâr edemeyiz. Peki koşmaya nasıl başlanır? Adım atmak o kadar da zor olamaz, değil mi? 

Londra’da yaşayan bir fitness blog yazarı olan Elle Linton, koşmayı “bir tür işkence” şeklinde tanımlıyor. “İlk başta sadece kalori yakmanın iyi bir yolu gibi görünmüştü ama sonradan koşu gruplarına katılmaya, yarışlara girmeye, kendi grubumu kurmaya, hatta koşular düzenlemeye başladım.”

Koşu grupları sizi harekete geçirmenin harika bir yolu olabilir. Sizinle benzer insanların arasında olmak, daha yoğun çaba sarf etmeniz ve kendinizi geliştirmeniz açısından ilham verici ve motive edici olabilir. Koşmanız için size ilham verebilecek, ücretsiz ve çok sayıda koşucuyu bir araya getiren birçok koşu grubu bulabilirsiniz.

Hatta, koşuyu ve çevrede gördüğünüz çöpleri toplamayı bir potada eriten ‘plogging’ ile antrenman yaparken çevreye de faydalı olabilirsiniz.

Koşu hedeflerinize ulaşmak için teknolojiden faydalanın 

Birleşik Krallık’ta yaşayan Rachel Kerr, 2020 yılının başında, kapanma sırasında “biriken tüm enerjisini koşarak atması gerektiğini” fark ettiğinde koşmaya başlamış. Kerr, şu ifadeleri kullanıyor: “Koşmaktan her zaman hoşlanmıyorum ancak bir koşuyu tamamlama hissine bayılıyorum. Kendimi fiziksel ve zihinsel açıdan daha güçlü hissetmemi sağlıyor.”

İtalyan Luca, kapanma sırasında bir uygulama kullanarak koşmaya başlamış ancak başlangıçta çok yavaş ilerleme kaydetmesine rağmen pes etmemiş “Bir başarı elde etme hissi verdi. Sonuç alıyor olmak daha da keyifli hale gelmesini sağlıyordu.” 

Rachel ve Luca kapanma sırasında uygulama kullanarak koşarken yalnız değildi. Uygulama pazarlaması platformu Adjust’ın araştırmasına göre sağlık ve fitness uygulamalarının kurulumu pandemi sürecinde %76 arttı.

Adjust’ın kurucu ortağı ve CTO’su Paul H. Müller. araştırmayla ilgili şu ifadeleri kullanıyor: “Pandemi ve ardından gelen önlemler, birçok kullanıcıyı hayat tarzlarını ve günlük alışkanlıklarını değiştirmek zorunda bıraktı. Verilerimize göre tüketicilerin sağlık ve fitness alışkanlıkları genel olarak değişti ve insanlar spor salonlarına gitmek yerine antrenmanlarını evde yapmayı tercih ediyorlar. Özellikle pandemiye karşı alınan önlemler devam ederken bu alışkanlıklardaki değişimler uzun vadeli olacak gibi görünüyor.”

MapMyRun ve Strava gibi çeşitli uygulamalardan faydalanarak koşmak, gelişim sürecinizi kaydetmek için harika bir seçenek olabilir. Bu sayede hem koşu haritalarınızı çıkarabilir, hem gelişiminizi adım adım takip edebilir, hem de ilham alabilirsiniz. 

Ayrıca bu uygulamaları genel durumunuzu takip eden, kişisel rekorunuzu kırdığınızda size haber veren, geliştirebileceğiniz yönlerinizi gösteren fitness ve GPS takip cihazları ile kullanmanız da mümkün. 

Koşmaya başlayacak iradeyi bulmanın yolu

İster 500 metre ister yarı maraton tamamlamış olun, harekete geçtiğiniz ve bir sonuca ulaştığınız için koşarken elde ettiğiniz başarıları kutlamanız önemlidir.

Üç yıl önce koşmaya başlayan ve şu anda ilk maratonuna hazırlanan Bess Browning, şu ifadeleri kullanıyor: “Yıllarca Zumba, bisiklet ve doğa yürüyüşü gibi farklı sporlar yaptıktan sonra, ‘koşucu’ olup olamayacağımı görmek için kendime yeni bir hedef koymaya karar verdim.”

“Başlangıçta zorlandım ancak koşmanın keyfini almaya başladıktan sonra vazgeçmek mümkün değil.” Bess, bugüne kadar 5 km ve 10 km’lik hayır amaçlı iki koşuyu ve üç yarı maratonu tamamladı. 

“Bana bu keyfi verdiği ve hayatımdaki stresi veya endişeleri giderdiği için koşmaya devam ediyorum. Hala kötü günler geçiriyorum ama iyi günlerde nasıl hissettiğimi hatırladığımda hevesim geri geliyor. Tek pişmanlığım koşmaya daha önce başlamamış olmak.” 

İyi ve kötü günler geçirmek normaldir ancak hayatın birçok alanında olduğu gibi, başarıya ulaşmak için sürekli çaba göstermek gerekir. Ayrıca, kendinizi başkasıyla karşılaştırmamanız çok önemlidir. Bütün arkadaşlarınız Instagram’da madalyalarıyla poz veriyormuş gibi gelebilir ancak bu sizin için sadece bir motivasyon kaynağı olmalı. Unutmayın, onlar da sıfırdan başlayıp bu noktaya geldi.  

Koşu zihinsel ve fiziksel açıdan son derece faydalı olmasına rağmen sağlığınızı ihmal ederseniz vücudunuzun zorlanmasına ve bazı yaralanmalara yol açabilir. Her zaman zinde ve sağlıklı kalmak için Generali Tamamlayıcı Sağlık Sigortasını inceleyin, size nasıl destek olabileceğimizi öğrenin.

 

px Koşmaya neden başladık? Peki siz neden başlamalısınız?