Ülke çapındaki hasta yükünün %9,9’unu kas ve iskelet hastalıklarının oluşturduğu ülkemizde, eklem hastalıkları birçok kişinin yaşam kalitesini düşürmektedir. Elbette eklemlerinize ve onları destekleyen kaslarınıza hayatımızın her döneminde iyi bakmalıyız, ancak eklem sağlığının önemi yaş ilerledikçe daha da artar. Eklemlerinizi korumaya ve yaralanmaları önlemeye yönelik uzman tavsiyeleri ile omuzlarınıza, kalçalarınıza ve dizlerinize özen gösterin.

Eklem sağlığınızı dikkate almanız neden önemlidir?

Ödüllü osteopat Anisha Joshi, şu ifadeleri kullanıyor: “Yaşlandıkça pek çok şey eklem ağrısına ve tutulmaya yol açabilir; bu yüzden, ileri yaşlarda sorun yaşamaktan kaçınmak için eklem sağlığını mümkün olduğu kadar korumak kritik öneme sahiptir. Çok aktif bir yaşam sürenler veya uzun süre boyunca fiziksel güç gerektiren işlerde çalışmış olanlar eklemlerini fazla zorlar ve aşınmalar yaygın olarak görülür. Benzer şekilde, ofis çalışanı veya şoför gibi bir mesleğiniz varsa ve çok hareketsiz bir hayat sürdüyseniz, eklemler tutulma eğilimi gösterir.”

Eklem ağrısının nedenleri arasında osteoartrit (kemikler arasındaki koruyucu kıkırdağın zarar görmesi) ve romatoid artrit (eklemlerin iltihaplanmasına ve şişmesine yol açan bir otoimmün hastalık) yer alır. Ayrıca, yaşımız ilerledikçe kemikleri zayıflatan ve kırılmalara daha açık hale getiren osteoporoza dikkat etmemiz gerekir. Bu durum daha çok erkeklerde görülse de, menopoz sırasında ve sonrasında kemik yoğunluğu azalmaya başlayan kadınlar arasında çok daha yaygındır.

Eklem sağlığınıza öncelik verin ve kolayca uygulayabileceğiniz bu üç püf noktası ile eklemlerinizi her yaşta koruyun.

İşte sizlere daha sağlıklı eklemler kazandıracak o üç püf nokta;

1. Düzenli olarak egzersiz yapın

Aktif bir yaşam tarzı tutulmayı azaltır, ancak yoğun antrenmanların eklemlerinizi zorlayarak size rahatsızlık verebileceğini aklınızda bulundurmalısınız. Anisha Joshi, mümkün olduğunda çok zorlamayan aktiviteleri deneyerek denge sağlamanın önemli olduğunu ifade ediyor. “Vücudunuzu fazla zorlamadan güçlendirmek için düzenli olarak hafif egzersizler yapın. Eklemlerinizi zorlamadan etkili sonuçlar elde etmek için yürüme, yoga veya yüzme gibi aktiviteleri deneyebilirsiniz.”

2. Kaslarınızı güçlendirin

Fark etmeseniz de zayıf kaslar eklem ağrısına yol açabilir. Anisha  Joshi, şöyle diyor “Kaslar kemiğe bağlanır ve gergin veya dengesiz olurlarsa ekleminizi yerinden çıkarabilirler.” Bu, eklem rahatsızlıklarına ve yaralanmaya yol açabilir, bu yüzden kas dengesizliklerine dikkat ederek haftada birkaç defa çömelme ve merdiven çıkma gibi, kas gücünü artıran vücut ağırlığı egzersizleri yapmanız gerekir. Ayrıca, kollarınızı ve bacaklarınızı çalıştırmak için direnç bandı ve üst gövdenizi güçlendirmek için ağırlık kullanabilirsiniz.

3. Diyetinizde değişiklikler yapın

İşlenmiş şeker gibi inflamasyonu artıran gıdaların tüketimini azaltmak, eklem ağrısı ve tutulmayı önlemeye faydalı olabilir. Anisha Joshi’ye göre, büyük miktarda süt ürünleri tüketimi de inflamasyona (iltihaplanmaya) neden olabilir; bu yüzden, mümkün ise süt ürünleri dışındaki kalsiyum kaynaklarına yönelmeniz gerekir. Örneğin, yeşil yapraklı sebzeler, soya fasulyesi veya tofu ve kalsiyum içeriği artırılmış ekmek ve tahıllar. Son olarak ise, yağlı balıklar ve haşhaş, keten tohumu gibi sağlıklı, işlenmemiş yağ ve tohumlar tüketerek diyetinizdeki omega 3 oranını artırın. Uzak durulması gereken yiyecekler arasında ise işlenmiş et ürünleri, kırmızı et ve kabuklu deniz hayvanları yer alır.

Ayrıca, sağlıklı bir kilo aralığını korumak kalça ve diz gibi ağırlık taşıyan eklemlere binen yükü azaltarak osteoartrit ile ilişkili belirtileri hafifletmeyi sağlayabilir. Ayrıca, osteoporozu önlemek için yüksek D vitamini içeriği ile kemik yoğunluğunu geliştiren bir diyetin benimsenmesi öneriliyor; örneğin balık yağı takviyesi.

 

Eklemlerinize özen göstermeniz hem şimdi hem de ileri yaşlarda daha sağlıklı bir hayat sürmenizi sağlayacaktır. Yine de herhangi bir eklem rahatsızlığıyla karşılaşırsanız, Generali Tamamlayıcı Sağlık Sigortası hep yanınızda!

 

Eklemlerinizi ve kaslarınızı nasıl sağlıklı tutacağınızı öğrendiğinize göre, şimdi sıra öğrendiklerinizi test etmekte:

 

Hangi gıdalar eklemlerinizi sağlıklı tutar?

A) Kırmızı et

B) Yağlı balıklar ve haşhaş, keten tohumu gibi sağlıklı, işlenmemiş yağlar ve tohumlar

C) Su

D) Süt

 

px Sağlıklı eklemler için 3 ipucu