Two girls hugging each other at park.jpg

Arada sırada moralimizin bozulması hayatımızın olağan bir parçasıdır. Ancak moral bozukluğu depresyondan çok farklıdır; çünkü depresyon, haftalar veya aylar boyunca kendinizi üzgün hissetmenizi sağlayarak zihninizi bulandırabilir ve günlük işlerinizi yapmanızı zorlaştırabilir. Depresyon aynı zamanda, çok yaygın görülen ve kolaylıkla tedavi edilebilen bir hastalıktır. İyi hissetmeye yönelik ilk adımları bir an önce atabilmeniz için durumunuzu erken fark etmeniz çok önemlidir. Sevdiklerinizi bu süre boyunca destekleyebilmek için, diğer kişilerdeki depresyon belirtilerini tanımanın yolunu bu yazımız sayesinde keşfetmeye var mısınız?

Depresyonun sebebi nedir?

Depresyonun bir çok tetikleyicisi vardır ve sebepleri, kişiden kişiye büyük değişkenlik gösterir. Yaygın tetikleyiciler arasında, yas tutma gibi üzücü veya stresli olaylar sayılabilir. Bu olaylar herkesi üzer; ancak bazen, özellikle de başka can sıkıcı olaylar veya durumlar ile bir araya geldiğinde, söz konusu üzüntü durumu depresyonu tetikleyebilir.

Sevdiğiniz biri zor bir dönemden geçiyorsa, gözünüz üzerinde olsun. Onunla düzenli olarak iletişime geçin ve endişelerini dinleyin. Önem verdiğinizi gösterin ve onu yargılamadan veya eleştirmeden dinleyin. Depresyona yol açabilen ve yaygın yaşanan olaylar arasında şunları sayabiliriz:

  • Yas tutma
  • Boşanma
  • Hastalık
  • İşsizlik
  • İşten çıkarılma
  • Parasal kaygılar

Depresyonun yaygın görülen belirtileri

Herkesin depresyonu yaşama biçiminin kendisine özgü olduğunu ve gerçekten de insanları farklı şekillerde etkilediğini unutmamalısınız. Ancak depresyonun bazı ortak duygusal belirtileri de mevcuttur. Bunların arasında; her zaman üzgün ve moralsiz hissetme, sürekli ağlama, hiçbir şeyle ilgilenmeme, anksiyete ve huzursuzluk hisleri ile normalden daha asabi ve sabırsız olma halleri başta gelir.

Daha nadir görülen belirtiler

Depresyon, kendisini duygusal olduğu kadar fiziksel belirtilerle de gösterebilir ve depresyonun bazı işaretlerini başkalarında fark etmek zordur. Ancak bunların farkına vardığınız takdirde, depresyondaki kişiyi yakından izleyebilirsiniz. Bunlar arasında; enerji azlığı ve sürekli yorgun hissetme, uyku problemleri, aşırı yemek yeme veya iştahsızlık, kilo kaybı veya alımı, normalden fazla sigara veya alkol kullanımı ve açıklanamayan ağrı ve sızılar sayılabilir. Ayrıca, sevdikleriniz bir konuya odaklanmakta veya hatırlamakta güçlük yaşayabilir.

Yardım edebilmeniz için beş ipucu

Sevdiğiniz biri zor bir zamandan geçiyorsa, onu yargılamamanız, hislerini veya hareketlerini eleştirmemeniz çok önemlidir. Bu, onları sizden uzaklaştırabilir. Bunun yerine, en az iki hafta boyunca depresyonun beş veya daha fazla belirtisini gösterirse, daha iyi hissetmeye başlamasını sağlamak için onu şu şekilde destekleyebilirsiniz:

1. Dinleyin

Önem verdiğinizi gösterin ve dinleyin. Doğru düzgün sohbet edebileceğiniz sakin bir zaman bulun, kibarca içini dökmeye teşvik edin ve onun hislerinden bahsedin. Bir psikolog kadar yetkin tavsiyeler verebileceğinizi hissetmeseniz bile, içini dökmesini sağlamanız ve herhangi bir şekilde destek olmanız çok değerli olabilir.

2. Antrenman yapmaya teşvik edin

Kendisine nasıl yardımcı olabileceğine dair nazik önerilerde bulunun. Yapmak isteyeceğiniz son şey, baskı altında hissetmesini sağlamaktır. Sevdiğiniz kişinin durumuna bağlı olarak, antrenman ve sağlıklı beslenme gibi yöntemler sunabileceğiniz öneriler arasında yer alabilir. Fiziksel aktivite kişinin moralini yükseltebilir, zihnini boşaltabilir ve uyumasına yardımcı olabilir.

3. Destek grupları bulun

Başvurabileceği yerel hizmetler, – örneğin destek grupları ve rehberlik imkanları – hakkında bilgi edinin. Dışarıdan yardım alıp almamak yalnızca sevdiğiniz kişinin kararı olmalıysa da, bunu daha önce düşünmemiş olabileceği için, ihtiyaç duyabileceği tüm bilgileri ona sağlamanız çok faydalı olacaktır. Ona eşlik etmeyi veya sonrasında onunla buluşmayı da teklif edebilirsiniz.

4. Sabırlı olun

Sevdiğiniz birinin acı çektiğini görmek çok zordur ve sabırlı olmanız gerekir. İyileşmeye giden yol uzun olabilir, ancak uzunluğu kişiye bağlıdır. Yani, düzenli olarak iletişim kurmanız ve her zaman orada olduğunuzu bilmesini sağlamanız çok önemlidir.

5. Kendinize bakın

Sevdiğiniz birini depresyon boyunca desteklemek duygusal açıdan boğucu gelebilir ve kendinize iyi bakmanız önemlidir. Pes ettiğinizi hissediyorsanız, uzman tavsiyesi ve rehberlik almak için arayabileceğiniz birçok yardım hattı mevcuttur; çevrenizde neler bulabileceğinizi araştırın. Neticede, kendinize dikkat ederseniz, sevdiklerinizi desteklemeniz de daha kolay olur.

Son olarak; çok endişeleniyorsanız, ihtiyaç duyduğu tıbbi desteği verebilecek, nitelikli bir doktor ile görüşmesini önermeniz mantıklı olabilir. Unutmayın, herkesin depresyonu yaşama şekli son derece kişiseldir ve iyileşme süresi kişiden kişiye değişir. Ancak depresyonun belirtilerini erken fark etmek gerçekten faydalı olabilir.

Ev emniyetine yönelik başlıca ipuçlarımız ile sevdiklerinizin hayatın her aşamasında emniyette ve güvende olmasını sağlayın:

Tatilde sağlıklı kalmanın (ve eğlenmeye devam etmenin) yolları

Oyunlar aracılığıyla güneş güvenliğini çocuklar için eğlenceli hale getirin

Sağlıklı yemeyi sürdürmeye ve atıştırmaktan kaçınmaya yönelik ipuçları

 

px Sevdiğiniz kişilerdeki depresyon belirtilerini nasıl fark edersiniz?

Bu içeriği beğendiniz mi?
Blog içeriğimizin beğendiğiniz tarzda yazılardan oluşması için lütfen bu içeriği beğenip beğenmediğinizi bizimle paylaşın.
Evet, beğendim.2
Hayır, beğenmedim0