Antrenman herkes için farklıdır. Kendi ihtiyaçlarınıza, ayırabildiğiniz zamana, bütçenize ve hedeflerinize uygun bir fitness rutini keşfetmeniz zor olabilir. Spor yapanların birçoğu neredeyse her fitness rutini için tamamlayıcı olduğu, hatta rutini geliştirdiği için koşuya başlıyor. 

Peki ya sizin rutininizde koşu var mı?

Koşu, en temel antrenman türlerinden biridir ve hem vücudu hem de zihni çalıştırır. Daha sakin bir zihinsel durumu tetikleyebilir, stres ve anksiyeteyi yatıştırarak antidepresan işlevi görebilir. 

Bir koşucu olan Bess, şu ifadeleri kullanıyor: “Yıllarca Zumba, bisiklet ve doğa yürüyüşü gibi farklı sporlar yaptıktan sonra, ‘koşucu’ olup olamayacağımı görmek için kendime yeni bir hedef koymaya karar verdim. 

“Başlangıçta zorlandım ancak koşmanın keyfini almaya başladıktan sonra vazgeçmek mümkün değil. Bana bu keyfi verdiği ve hayatımdaki stresi veya endişeleri giderdiği için koşmaya devam ediyorum.” 

Bess’in de keşfettiği gibi, koşu vücudun stres hormonları olan kortizol ve adrenalini azaltmaya yardımcı oluyor ve doğal bir ağrı kesici işlevi görerek ruh halini iyileştiren endorfinlerin salgılanmasına yardımcı oluyor. 

Beynin mutluluk hormonu olan serotonin koşu sırasında da salgılanıyor, yani kişisel rekorunuzu kırsanız da kırmasanız da her koşudan sonra mutlu ve rahatlamış hissetmeniz kaçınılmaz.

Peki koşudan farkındalık ve stres giderme aracı olarak kullanmaktan başka nasıl faydalanabilirsiniz? Koşuyu fitness rutininize dahil etmenin birçok yolu var; işte bunlardan birkaçı:

Yoga: Koşu, nefes, adım ve duruş kontrolüne yardımcı olduğu için yoga rutininizi önemli ölçüde iyileştirebilir. Koşu, esneme ve iyileşme sırasında bile dayanıklılık sürenizi uzatarak yoganın iyileşme etkisini daha da artırabilir. 

Yoga da koşu için faydalı olabilir. Yoga, aktif iyileşmeyi, esnekliği ve duruşu destekleyen, vücudun tamamını çalıştıran bir antrenmandır. Yoga özellikle sırt kaslarını çalıştırmaya yardımcı olarak koşucuların daha verimli adım atmasını sağlayabilir. 

Bar: Bale, yoga ve pilatesten ilham alan bar antrenmanları genellikle kuvvet, çeviklik, esneklik ve vücut duruşunu geliştirmek için kullanılır. Koşu, ayağın düzgün durmasına ve ayak ve bacak kuvvetine odaklandığı için bar antrenmanları açısından tamamlayıcı olabilir.  

Bar antrenmanları aynı zamanda kontrollü duruştan ve nefes egzersizlerinden faydalanır; koşu ise bunların geliştirilmesi için harika bir araçtır.  

Kürek çekme: Birçok kürekçi yoğunluk arttıkça karın kaslarını ve nefesini kontrol etmekte zorlanır. Uzun mesafe koşuları dayanıklılığı geliştirdiği ve kürek çekmek için ihtiyaç duyulan zihinsel kuvveti ve kontrollü nefes alıp vermeyi iyileştirdiği, ayrıca duruşu, esnekliği ve karın kaslarının kuvvetini artırdığı için bu açıdan faydalı olabilir.

İki aktivite vücudun farklı bölümleri üzerinde çalışırken de birbirini tamamlar; kürek çekme baldır kaslarını, diz ardı kirişlerini ve karın kaslarını çalıştırırken, koşu adım atmayı ve momentumu iyileştirebilir.  

Tırmanma ve doğa yürüyüşü: Doğa yürüyüşü, tırmanma veya dağ gezileri doğada antrenman yapmanın harika yöntemleridir ve hızlanmak için ihtiyaç duyulan kuvvet ve dayanıklılık konusunda koşu son derece faydalı olabilir. Spor ayakkabılarınızı giyip tepelik bir alanda koşuya çıkmanız, hatta koşu bandınızdaki eğimi artırmanız bile alt bacak kaslarınızı çalıştırarak doğa gezileri sırasında hızınızı artırabilir.

Kendinizi gözü pek hissediyorsanız tepelik alanlarda koşu yapmak zorlu tırmanışlarda dizlerinizi daha yükseğe kaldırmanızı sağlayarak bir sonraki tırmanışınızda daha yüksek özgüvenle yola çıkmanızı sağlayabilir. 

Kuvvet antrenmanı: Koşu, diz ardı kirişlerini, uylukları ve baldır kaslarını esneterek ve doğru duruş ve kontrollü nefes ile karın kaslarınızı kontrol etmenizi sağlayarak kuvvet antrenmanı için tamamlayıcı olabilir. Vücudunuzun kas ve iskelet sistemini tamamen esnetmesi sayesinde kuvvet antrenmanının toparlanma süreleri düşüş gösterecektir ve bir sonraki antrenmanınızda kuvvetiniz ve dayanıklılığınız artmış olacaktır. 

Yüksek yoğunlukta aralıklı antrenman: Yüksek yoğunlukta aralıklı antrenman vücudunuzun tamamını çalıştırmanın en iyi yöntemlerinden biri olsa da rutininize koşu eklemeniz faydasını son derece artırabilir.  

Fitness rutinlerinde önemli olan çeşitliliği sağlamaktır. Herhangi bir diyet veya yaşam tarzı için geçerli olduğu gibi, antrenmanın da dengeli olması gerekir. Bu yüzden, ilgilendiğiniz aktivite ne olursa olsun, koşu bu aktivite için zihinsel odaklanma ya da kuvvet ve dayanıklılık bakımından harika bir ilave olacaktır. En iyisi ise, tek ihtiyacınız biraz motivasyon ve bir çift spor ayakkabısı.  

Sağlıklı ve huzurlu yaşamak için en az spor kadar önemli olan başka bir şey ise iç rahatlığı. Evinizin ve ailenizin her an güvende olmasını sağlayan Generali Konut Sigortası ile içiniz her an rahat olacak.

 

px Fitness rutininize koşmayı nasıl dahil edebilirsiniz?