1,5 milyon kadının hem çalıştığı hem de başkasından destek almadan çocuklarına baktığı ülkemizde, yoğun tempoda yaşayan bir ebeveyn olarak kendinize zaman ayırmakta zorlanabilirsiniz. TÜİK istatistiklerine göre hane halkı ve aile bakımına ortalama 2 saat 45 dakika ayıran bireyler kendisine ayıracak zaman bulmakta zorlanıyor. Yoğun bir günün ardından yapmanız gerekenleri bitirene kadar göz açıp kapayıncaya kadar yatma vakti gelir. Ancak kendinize zaman ayırmanız zihin ve beden sağlığınız için çok önemlidir ve hem kendiniz hem de aileniz ile ilişkiniz açısından faydalıdır. İlk adımı nasıl atacağınızı kestiremiyor olabilirsiniz; bu yüzden, işte babalar ve anneler için öz bakım fikirleri.

Öz bakım için zaman bulmak

Ortalama bir annenin her gün 17 dakika boş zamana sahip olduğu düşünüldüğünde, anneler için öz bakımın bir öncelik haline gelmesi zordur. Ancak kendinize zaman ayırmanız çok önemlidir. Öz bakım, kendinizle sağlıklı bir bağ kurmanız, mutlu, pozitif ve sakin hissetmeniz, strese veya anksiyeteye yatkınlığınızın azalması gibi etkilere sahiptir. Rutininizde birkaç küçük değişiklik yaparak kendinize daha fazla zaman ayırmanız mümkün.

Başkasının da yapabileceği ancak zamanınızı alan işleri listeleyerek başlayın. Örneğin temizlik veya yemek yapma gibi işleri diğer aile fertleri ile paylaşabilirsiniz. Kendinizi fazla zorlamamanız önemlidir; isterseniz zaman zaman bir temizlikçi çağırmaktan veya dışarıdan yemek siparişi vermekten zarar gelmez. İhtiyacınız duyan molayı bu sayede verebilirsiniz.

Ajandanızı gözden geçirmek ve sadece size ait bir zaman ayırmak için her hafta, her ay ve her üç aylık dönem için hatırlatıcı alarmlar kurun. Bu takvimi ailenizle paylaşın; böylece herkes ne yaptığınızı bilecektir ve kendinize ayırdığınız bu zamana saygı gösterecektir. Todoist gibi uygulamalar bu iş için idealdir. Görevler belirleyebilirsiniz ve haftanın veya gelecek ayın özetini görebilirsiniz.

Akşam yemeği ve uyku için kesin saatler belirlemek, zamanınızı düzene oturtmanın ve aileniz için rutin belirlemenin harika bir yoludur. Yapmaya zaman bulamadığınız işleri bu saatlere sıkıştırmak cazip gelebilir ancak kendinize en az bir-iki saat zaman ayırmaya çalışın. Kısa süre içinde bu saatleri iple çekiyor olacaksınız ve bu saatler geldiğinde rahat bir nefes alacaksınız!

Zaman kazandıracak diğer taktikler arasında market alışverişini internet üzerinden yapmaya başlamak, buzlukta her an ısıtabileceğiniz yemekler olması için yemekleri toplu halde pişirmek, çocukları okula diğer veliler ile dönüşümlü olarak götürmek gibi yöntemler de yer alır. 

Bu küçük değişiklikler düşündüğünüzden de faydalı olabilir!

Hızlı öz bakım ipuçları

Yoğun bir ebeveyn olarak yapmanız gereken işler kısa sürede zihninizi darmadağın edebilir. Her sabah ve gece mola vermek, nefes almak ve düşünmek için kendinize 5-10 dakika ayırın. 

Headspace veya Calm gibi uygulamalardan fayda görebilirsiniz. Bu zamanı kendinize ayırdığınızda güne başlarken ve günü tamamlarken sakin ve kontrolün elinizde olduğunu hissedeceksiniz.

En sevdiğiniz rahatlama yöntemlerini listeleyin ve bunları her an yapabilecekleriniz ve planlama gerektirenler olarak ikiye ayırın. Örneğin, günlük tutma, yoga dersi veya pasta yapmak gibi aktiviteler listenizde yer alabilir. Daha uzun süreli uğraşlar arasında manikür yaptırmak veya arkadaşlarınızla dışarı çıkmak gibi aktivitelere de yer verebilirsiniz.  Her hafta ajandanıza en az bir hızlı öz bakım fikri ekleyin ve her ay ya da üç aylık dönem için daha uzun süreli bir uğraş belirleyin. Her zaman için hevesle beklediğiniz bir şeyin olması önemlidir.

Hobilerin ve diğer uğraşların yanı sıra, sağlıklı bir beden ve zihin için uyku ve egzersiz de çok önemlidir. Düzenli egzersize ilaveten, meyve ve sebze tüketimini artırmanın ve kafein ve alkol alımını azaltmanın ruh halini iyileştirdiği kanıtlanmıştır. Uykuya zaman ayırmak lüks geliyor olsa da uykusuzluk sizin için çok yıpratıcı olacaktır. Gece yarısından önce uykuya dalmak son derece önemlidir, bu yüzden uyku saatlerinizde esneklik olmamasını sağlayın. İsterseniz, yatağa daha erken girip bir süre kitap okuyabilirsiniz.

Son olarak, her şeyin hemen yapılması gerekmediğini ve her şeyi kendiniz yapmak zorunda olmadığınızı unutmayın. İşleri aile fertleri ile paylaşarak, katı bir rutin belirleyerek ve programınızda öz bakım için düzenli boşluklar bırakarak kendinizi daha mutlu ve enerjik hissedeceksiniz. Bu da hem size hem ailenize faydalı olacak.

 

Yoğun temponuz içinde hobiler ve öz bakım kadar sağlığınıza da zaman ayırmalısınız. Generali Tamamlayıcı Sağlık Sigortası ile sağlık ihtiyaçlarınızı zorlanmadan, istediğiniz hastanede nasıl karşılayabileceğinizi öğrenin.

 

 

px Yoğun anne-babalar için basit öz bakım ipuçları