Generali Sigorta A.Ş

Sigorta Tahkim Komisyonu Nedir? Başvuru Formu Nasıl Doldurulur?

İlk Yayınlanma: 04.03.2019 Generali Sigorta Son Düzenleme : 07.07.2021

Sigorta Tahkim Komisyonu, sigortacılık kanunları kapsamında sigortalı kişinin, sigortadan yararlanabilmesi sağlanan kişiler ve sigorta ettirerek riski üstlenen taraflar arasındaki uyuşmazlıkların çözümü için kurulmuştur. Sigorta Tahkim Komisyonu müsteşar temsilcisi, tüketici derneği temsilcisi, iki birlik temsilcisi ve müsteşarlık tarafından belirlenmiş akademisyen hukukçudan oluşur. Sigorta şirketleri ve sigortalı kişiler arasında yaşanan süreçler, mahkeme sürecine geçmeden kısa süre içerisinde Sigorta Tahkim Komisyonu tarafından çözüme kavuşturulur.

Sigorta Tahkim Komisyonuna Kimler Başvurabilir?

Sigortalı ya da sigorta sözleşmesinden yarar sağlayan kişiler, çalıştıkları sigorta şirketleri ile anlaşmazlığa düştükleri zaman çözüme ulaşabilmek için başvuruda bulunabilirler. Tahkim komisyonuna başvurabilmesi için sigorta şirketinin, Sigorta Tahkim Komisyonu’na üye olması gerekir. Uyuşmazlığın Sigorta Tahkim Komisyonu’na taşınabilmesi için uyuşmazlığın ortaya çıktığı tarihten önce şirketin komisyona üye olması şartı vardır. Zorunlu sigortalarda ise şirketin komisyona üye olması şartı yoktur. Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru yapılabilmesi için sorunun geçmiş dönemlerde mahkemeye ya da tüketici hakem heyetine gitmemiş olması da gerekir. Örneğin, aracınız için yaptırdığınız bir kasko sigortası ile herhangi bir sorundan dolayı oluşmuş hasarın karşılanmasını istediğiniz halde şirketiniz hasarın teminat kapsamında olmadığını belirterek sizi reddettiği durumlarda Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurabilirsiniz. Uyuşmazlık konusunu değerlendirecek olan komisyon, sigorta şirketi ve sizin aranızdaki sorunları inceleyerek, sigorta şirketinin mi yoksa sizin mi haklı olduğunuza karar verir. Böylelikle sorununuz mahkeme sürecine taşınmadan çözüme kavuşur. Burada dikkat edilmesi gereken detay, Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurabilmek için sigorta şirketine yaptığınız itirazın yazılı şekilde belirtilmesi gerektiğidir. Sigorta şirketi itirazınızı reddederse veya 15 iş günü içerisinde size cevap vermezse Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuruda bulunabilirsiniz.

Sigorta Tahkim Komisyonu Başvurusu için Hangi Belgeler Gereklidir?

Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurmanız için ilk etapta internet sitesinden ya da komisyondan ulaşabileceğiniz başvuru formunu eksiksiz bir şekilde doldurarak imzalamalısınız. Sigorta şirketinin itirazınızı reddettiğine dair olan belgeyi de hazırlamalısınız. Ziraat Bankası’na yatırabileceğiniz başvuru ücretini de banka dekontunun açıklama bölümüne başvuranın ad ve soyadını yazmalısınız. Başvurularınız ilk olarak komisyonun raportörleri tarafından detaylı bir şekilde incelenir. Ön inceleme süreci genellikle 15 iş günü içerisinde tamamlanır ve süreç sonunda başvurunuzun bağımsız sigorta hakemlerine iletilip iletilmeyeceği ortaya çıkar. Başvuru için sigorta hakemlerine yönlendirilirseniz; hakemler başvurunuzu en geç 4 ay içerisinde incelerler ve uyuşmazlık taraflarına kararı bildirirler. Başvuruda bulunan kişiler, başvurularının ne durumda olduklarını kendilerine verilen şifre ile komisyonun internet sitesi üzerinden takip edebilirler.

İtiraz Süreci Nasıl İlerler?

İtiraz süreci ilk etapta hakem kararlarının taraflara iletilmesi ile başlatılır. Süre içerisinde itiraz edilmeyen hakem kararları kesinlik kazanır. Hakem kararına itirazın gerçekleşmesi ise 10 gün içerisinde gerçekleşir. İtiraz için tanınan süre içerisinde çalışmaların usulüne uygun olup olmadığı komisyon tarafından incelenir. İtirazlar reddedildiği zaman başvuru ücretinin %90’lık kısmı geri iade edilir. İtiraz incelenmesi için itiraz hakem heyetinin oluşturulmasından sonra en geç 2 aylık süreç içerisinde itiraz karara bağlanır. Kararın itiraz hakem heyeti tarafından taraflara bildirilmesi ile süreç sonlanır. Yapılan bu itirazların değerlendirilmesi için en az 2 ay süre gerekir. Hakem heyeti tarafından incelemeler yapıldıktan sonra olaylar karara bağlanır. Mevzu bahis karardan sonra ise en fazla 3 iş günü içerisinde kararlar taraflara net bir şekilde açıklanır. PTT kayıtları baz alınarak itiraz süresinin dolduğu durumlarda, bu süreçten sonra yapılacak başvurular ise Sigorta Tahkim Komisyonu tarafından reddedilmektedir.

Benzer Başlıklar

Bireysel Emeklilik Nedir?

Bireysel Emeklilik Nedir?

Bireysel Emeklilik Sistemi (BES), aktif çalışma yaşamınız süresince yaptığınız tasarrufları uzun vadeli yatırıma yönlendirebileceğiniz ve emeklilik dö...

Devamını Oku
Acente ve Broker Arasındaki Farklılıklar Nelerdir?

Acente ve Broker Arasındaki Farklılıklar Nelerdir?

Riskli durumlar ortaya çıktığı zaman gelir kaybına yol açan olaylar ile karşılaşmanız kaçınılmaz olabilir. Sigorta yaptırarak ise mal varlığı, yaşam v...

Devamını Oku
Emeklilik Döneminde Ek Kazanç Sağlayan İşler Nelerdir?

Emeklilik Döneminde Ek Kazanç Sağlayan İşler Nelerdir?

Uzun ve yorucu yıllardan sonra hak kazanabileceğiniz emeklilik dönemi, aslında pek çok farklı durumu da beraberinde getirmektedir. Ev taksitleri, kapa...

Devamını Oku