Zorunlu Trafik Sigortası Nasıl Hesaplanır?

zorunlu_trafik_sigortasi_nasil_hesaplanir

Milyonlarca araç her gün trafiğe çıkmaktadır. Bu durumun doğal bir sonucu olarak ise kazalar kaçınılmaz bir hal almaktadır. Bu kazalar meydana geldiği zaman ortaya çıkacak üçüncü kişilerin mağduriyetlerinin giderilmesi için devlet her aracın trafik sigortası yaptırmasını zorunlu kılmıştır. Zorunlu trafik sigortası, kaza olduğu zaman tarafların hata oranlarında karşı tarafın karşı tarafın hasarını karşılar. Bir kaza meydana geldiği zaman sigorta poliçeniz hatanız oranında karşı tarafın masraflarını, karşı tarafın sigorta poliçesi ise, hata oranında sizin masraflarınızı karşılar. Masraflar kanunlar tarafından belirlenmiş olan limitler çerçevesinde karşılanır.

Zorunlu trafik sigortasında limitler ve teminatlar aynıdır. Teminat ve limitler tamamen devlet tarafından belirlenir. Fakat ödeyeceğiniz sigorta primleri, hizmet aldığınız sigorta şirketine göre değişkenlik gösterir. Değişimdeki en temel esas ise hasarsızlıktır. %20 ile %60 artırım oranlarında fiyatlar farklılıklar gösterebilir. Aracınız ile herhangi bir kaza yapmadığınız ve trafik sigortanızdan yararlanmadıysanız bir sonraki poliçe döneminizde hasarsızlık indiriminden yararlanabilirsiniz. Kazaya karıştığınız ve sizin hatanızdan kaynaklı bir tazminat söz konusu ise, bu durum trafik sigortası tarafından karşılandıysa sonraki poliçe döneminde artırım uygulanır.

Zorunlu trafik sigortası hesaplamasında 7 kademeli bir durum söz konusudur. 1, 2 ve 3.  Basamaklarda trafik sigortası kullananlar tanımlanır. Hasarsızlık indiriminden yararlanamayacak olan grup bu grup olarak ele alınır. 1. basamakta belirlenmiş olan en üst limitlerden sigortayı kullananlar için %60 artırım uygulanır. 2. basamak limitin önemli kısmını kullanan basamaktır. Bu grupta %40 artırım söz konusudur. 3. basamak, belirli limitler kullanan gruptur. Artırım uygulaması %20’dir.

4. basamak trafiğe ilk kez çıkacak olan araç için uygulanan hesaplama ve sigortadır. Bu araçlar indirim ve artırımdan etkilenmezler. 5, 6 ve 7. basamak ise hasarsızlık indirimi alabilecek gruptadır. Hasarsızlık indirimleri yıllara göre %10, %15 ve %20 oranındadır. Hasar durumları trafik sigortası hesaplanırken kullanılan en temel basamaklardır. Daha pek çok farklı durum sigorta primlerini etkiler.

Zorunlu Trafik Sigortası Hesaplama

Trafik sigortası hesaplama sırasında öncelikle aracın model ve markası göz önünde bulundurulur. Bunun en temel nedeni ise düşük model araçların kaza yapma riskinin daha yüksek olmasıdır. Bu araçlar yüksek donanıma (ABS, ESR vb.) sahip olmaması ve aracın uzun süreli kullanımı da göz önünde bulundurulduğu zaman ilgili aracın kaza riski artacaktır. Aracınıza ne kadar iyi bakmış olursanız olun genel bir durum göz önünde bulundurulur. Aracın markası da bir diğer önemli noktadır.

Sürücünün yaşı, deneyimi ve kaza geçmişi de hesaplamada önemlidir. 60 yaşındaki bir sürücünün reflekslerinin zayıflamış olacağından dolayı riskli gruba girmesi kaçınılmazdır. Yeni ehliyet almış olan ve henüz tecrübe sahibi olamamış sürücüler de risk grubunda yer alır. Bu detaylar hasarsızlık indirimi ve trafik sigortası hesaplamasında son derece önemlidir. Trafik sicilinde kaza ve farklı cezalar yer alan sürücüler de risk grubunda değerlendirilir.

Yaşadığınız şehir de zorunlu trafik sigortası hesaplamasında değerlendirme altına alınır. Sigorta şirketleri şehirlere göre kaza oranlarını belirler. Kaza oranı yüksek şehirler daha fazla sigorta primi ödeyebilirler. Kaza oranı daha düşük olan şehirlerde ise daha düşük sigorta primi ödenir. Trafiğe çıkan araçların sigorta primleri büyük şehirlerde yer alan sürücüler için daha yüksek olabilir.

Trafik sigortası, trafikteyken meydana gelebilecek olan bütün kaza türlerinde size büyük teminat sağlar. Bu sebeple, zorunlu tutulur ve yaptırılmadığı zaman trafik cezaları ile karşılaşırsınız.

Zorunlu Trafik Sigortası Kapsamı Nedir?

Sigorta, poliçede yer alan motorlu aracın işletildiği esnada bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına ya da bir şeyin zarara uğratılmış olmasına karşı belirli teminatlar sağlar. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu çerçevesinde araç sahiplerine düşen hukuki sorumluluklar, zorunlu sigorta limitlerine kadar temin edilir.

Zorunlu trafik sigortası yolcu taşıyan kişileri de teminat altına alır. Sigorta sözleşmesinde yer alan yolcular, sürücüler ve yardımcıları sigorta kapsamında değerlendirilir. Taşımacılık hizmetinin başlangıcından yol bitimine kadar teminat sağlanır. Molalar, duraklamalar ve geçen yolculuk süresi içerisinde yolcular ve sürücüler her türlü kaza sonuçlarına karşı teminat altında tutulur. Motorlu kara taşıtları için ayrı poliçeler söz konusudur. Poliçeler kanunen zorunludur ve primleri peşin ödenmek zorundadır.

Meydana gelebilecek olan kazalarda zararın ödenebilmesi veya azaltılabilmesi amacıyla sigorta ettiren kişinin makul ve zorunlu masrafları sigortacı tarafından karşılanır.

Trafik Sigortası Basamak Hesaplama Nedir?

Yeni yürürlüğe giren trafik sigortası genel şartları kanunlarından sonra, poliçe primleri belirlenirken basamak tarifeleri daha büyük bir önem kazandı. Bu basamaklar hakkında bilgi aldıktan sonra poliçe primleriniz hakkında tahminlerde bulunabilirsiniz.

En son yürürlüğe giren ve sürücülerin mevcut poliçelerini iptal ettirdikten sonra farklı sigorta şirketlerinden poliçe yaptırmalarıyla birlikte prim iadeleri de almalarına yol açan mükerrer poliçe uygulaması yeni sistemler ile birlikte kaldırılmış durumdadır. Araç sahipleri artık mevcut trafik sigortası poliçelerini araç satışı dışında iptal edemiyorlar.

Araç sahipleri için uygulanan basamak sistemi, sürücünün geçmiş dönemlerdeki kaza ya da trafik ihlali gibi durumlarına göre trafik sigortası hesaplamasında indirim ya da artışa neden olur. Bu sebeple uygulama yapılacağı zaman gelecek bir sonraki poliçe dönemine kadar hangi seviyede riskli olduğu göz önünde bulundurulur. Daha önceki dönemlerde hasara yol açabilecek kazalara karışan sürücülere ise basamak sistemi ile ceza uygulanır.

Basamak istemi toplam 7 basamaktan oluşur. Bu basamak sistemi ile yapılacak olan trafik sigortası hesaplama işlemlerinde aşağıdaki detaylar göz önünde bulundurulur;

  • 1. Basamak: Poliçenin 3. yılının da hasar ile kapatıldığı durumlarda %150 artış yaşanır.
  • 2. Basamak: Poliçenin 2. yılının hasar ile kapatıldığı durumlarda %100 artış yaşanır.
  • 3. Basamak: Poliçenin 1. yılının hasar ile kapatıldığı durumlarda %50 artış yaşanır.
  • 4. Basamak: İlk defa trafiğe çıkacak olan kişilere uygulanan basamaktır.
  • 5. Basamak: Poliçenin 1. yılında hasarsızlık olduğu durumlarda %15 indirim yaşanır.
  • 6. Basamak: Poliçenin 2. yılında hasarsızlık olduğu durumlarda %30 indirim yaşanır.
  • 7. Basamak: Poliçenin 3. yılında hasarsızlık olduğu durumlarda %45 indirim uygulanır.

Neden Düşük Basamaklardayım?

Zorunlu trafik sigortasına ait hasarsızlık indirimi uygulamasında asıl amaç dikkatli ve kazaya karışmayan sürücülerin ödüllendirilmesidir. Poliçe döneminde hasara sebep olan, gelecek dönem için riskli grupta yer alan sürücüler ise, basamak sisteminde cezalandırılırlar. Bu sistem sürücülerin daha dikkatli olmalarını teşvik edici bir sistemdir.

Trafik sigortasının basamak uygulamasının poliçenin ilk yılında hasar ile kapatıldığı durumlarda 3. basamakta %50, ikinci yılın hasar ile kapatıldığı durumlarda 2. basamakta %100, üçüncü yılın hasar ile kapatıldığı durumlarda 1. basamakta %150 oranında poliçe primi artışı uygulanır.

Zorunlu Trafik Sigortasının Yararları Nelerdir?

Zorunlu trafik sigortası yaptırdığınız zaman bir kaza meydana geldiyse ve kazada suçlu olan taraf sizseniz, hasar masraflarını siz değil sigorta öder. Kaza yapan kişiler de zorunlu trafik sigortasında güven altına alınır.

Benzer Başlıklar