DASK Tazminat Ödemesi

dask-07

1999 yılında meydana gelen ve çok sayıda can kaybına neden olan depremin ardından, 2000 yılında Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK) kuruldu. DASK deprem sigortasının yaptırılması ve yönetim sürecinden sorumlu olarak faaliyet gösteren bir kurumdur. DASK sigortasının primleri, yapının bulunduğu bölge, metrekaresi ve mevcut hasar durumu gibi çeşitli faktörler dikkate alınarak belirleniyor. Bu nedenle her binanın ya da her meskenin deprem sigortası primi, farklı rakamlara tekabül edebiliyor.

Deprem risk haritasına gire, deprem riskinin daha fazla olduğu bir bölgede bulunan mesken ya da binalar için DASK sigortası primi daha yüksek olabiliyor. Riskin düşün olduğu bölgelerde ise deprem sigortası primi daha düşük oluyor. DASK sigortasında azami teminat miktarı, her yıl inşaat maliyetleri dikkate alınarak belirleniyor. Günümüzde DASK sigortası azami teminat miktarı, tüm yapı tarzları için 190 bin TL’dir. Dolayısıyla DASK sigortası tazminat ödemesi en fazla 190 bin TL olabilir.

Şayet deprem durumunda bina tamamen yıkılmış ve yeniden inşa edilmesi gerekiyorsa ve yeniden inşa için DASK sigortası teminat tutarını aşan bir miktar gerekiyorsa sigortalı olan kişinin isteği üzerine yaptırılan konut sigortası teminatlarından faydalanılabilir. Deprem sigortasının teminat tutarları 5 farklı deprem riski bölgesi ve aynı zamanda 3 farklı yapı tarzına göre belirleniyor. Hali hazırda DASK sigortasında 15 farklı tarife mevcuttur. Bu tarifeler farklı yapı tarzları dikkate alınarak belirlenir.

DASK Tazminat Ödemesi Nasıl Yapılır?

Deprem sigortası tazminat ödemesi alabilmeniz için öncelikle hasar bildirimi yapmanız gerekir. Hasar bildirimini Deprem Afet Sigortaları Kurumu genel müdürlüğüne, bölge müdürlüklerine ya da 125 numaralı ALO DASK hattını arayarak yapabilirsiniz. Özel sigorta şirketlerinin yetkili acentelerine de hasar bildirimi yapılabilir. Ancak deprem sonrasında hasar bildirimini en geç 15 gün içerisinde yapmanız gerekir. Hasar bildirimi yaparken sizden bazı bilgiler istenecektir. Bu bilgi ve belgeler şunlardır:

  • TC kimlik numarası ve DASK sigorta poliçe numarası
  • Güncel tapu bilgisi
  • Hasar gören yapının açık adresi
  • Sigortalı kişinin telefon numarası
  • Eğer varsa, yapının diğer sigortalarına dair bilgi

Hasar bildirimi yapmanızın ardından binadaki hasarın incelenmesi ve rapor hazırlanması için DASK tarafından görevlendirilen bağımsız hasar tespit uzmanları gelir. İlgili rapora göre belirlenen hasarın onarılması için gerekli olan miktar belirlenir. Bu miktar sigortayı yaptıran kişinin yaşadığı bölgedeki bankalardan birine, DASK tarafından gönderilir. Tazminat ödemesi hasar tespitinin yapılmasından sonra yaklaşık 1 ay içerisinde gerçekleşir. Sigortalı olan kişi bankaya gideren kimlik belgesini ve primi ödenmiş olması gereken DASK sigorta poliçesini göstererek tazminat miktarını alabilir.

Hasar Bildirimlerinde Adres Kodunun Önemi

Zorunlu deprem sigortası poliçelerinin hazırlanmasında, 1 Mart 2013 tarihinden itibaren adres kodu kullanılmaya başlandı. Adres kodu, adres bilgilerinin eksiksiz ve hatasız bir şekilde kayıt altına alınabilmesini sağlayan bir uygulamadır. Kişilerin adres kodu alabilmesi için herhangi bir ödeme yapmasına gerek olmaz. Ücretsiz olarak kolaylıkla adres kodu alınabilir. Bu uygulama, hasar bildirimi yapılırken yanlış adres bildirimleri ya da eksik adres bildirimleri yapılmasını engelliyor.

Hasar yönetiminin çok daha hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesi hususunda adres kodu büyük önem taşıyor. Aynı zamanda yanlış ya da eksik adres bildirimi nedeniyle, DASK sigortası kapsamında olmayan binalar için yanlışlıkla sigorta işleminin yapılmasını da engelliyor. Zorunlu deprem sigortası yaptıracak ya da sigortasını yenileyecek olanların adres kodu almasında büyük fayda olacaktır. Adres kodunuzu herhangi bir ödeme yapmadan, muhtarlık, belediye ya da nüfus müdürlüklerinin ilgili biriminden kolaylıkla alabilirsiniz.

Benzer Başlıklar