Generali Sigorta A.Ş

Türkiye’deki toplam girişim sayısının %99,8’ini meydana getiren KOBİ’ler, toplam istihdamın %72,4’ünü yaratmaktadır. Bununla birlikte, büyük ölçekli şirketlerin imkanlarından yoksun oldukları için, küçük işletmeler hem idari işlerde hem de ticari anlamda birçok sıkıntı yaşayabilir. KOSGEB gibi kurumların maddi destekleri başarıya ulaşma yolunda yardımcı olsa da başarılı olmanızı sağlayacak en önemli etken işinize her yönüyle hakim olabilmektir.

Kabul etmemiz gerekir ki, kimse sırf hesap yapmayı sevdiği için iş kurmaz. Yine de küçük bir işletmeyi ayakta tutmanın yolunun büyük oranda muhasebeden geçtiğini inkar edemeyiz. Bu alanı ihmal etmenin yıkıcı sonuçlar yaratabileceğini bilmemize rağmen finansal hesaplar ile uğraşmak göz korkutucu görünebilir.

Bilmediğimiz şeyler bizi korkutur ancak bilgi edindikçe rahatlarız. İşte küçük işletmelerin finansal hesapları ile ilgili bilmeniz gereken önemli noktalara bir bakış.

  • Jargon

İşletme finansmanı alanında yeniyseniz, kullanılan terimler size farklı gelebilir. İşte bilmeniz gereken en önemli terimler:

  • Brüt gelir

Bu, müşterilerinizden aldığınız para anlamına gelir ve bundan bazı tutarları düşmeniz gerekir. Peki bu tutarlar nelerdir?

  • İşletme giderleri

İşletme gideri, işinizi yürütmek için yapmanız gereken masraf anlamına gelir. Örneğin, maaş, kira, vergi gibi ödemeler işletme gideridir. İşletme giderlerinizi brüt gelirinizden düştüğünüzde elinizde ne kalır?

  • Net kâr

Bu sayı artı değerde ise para kazanıyorsunuz demektir. Sıfırın altındaysa, zarar ediyorsunuz. Peki tam sıfır ise neredesiniz? Doğru bildiniz:

  • Başa baş noktası

İşletmeler henüz kuruluş maliyetlerini ödemeye devam ederken ve satışlarını arttırmaya çalışırken, işe zarar ederek başlamaları normaldir. Bu yüzden, başa baş noktası, her işletme için büyük bir önemli bir dönüm noktasıdır ve bu noktaya ne zaman ulaşacağınızı bilmelisiniz. Detaylandırmak gerekirse, işletme giderlerinize ve net kârınızın artı değerde olması için elde etmeniz gereken brüt gelire hakim olmanız gerekir. Bunların dışında önemli olan bir kavram daha var:

  • Nakit akışı

Bu, harcamalarınızı yapabilmek için yeterince nakdinizin olması anlamına gelir. Masraflar ile satışların zamanlaması denk gelmezse, kârlı bir işletme bile nakit akışı sorunları yaşayabilir. Bu yüzden, işinizi elinizde her zaman yeterince nakit olacak şekilde yürütmeniz önemlidir.

  • Evrak işleri

Her işletmede birçok evrak bulunur ancak en önemli belgeler şunlardır:

  • Bilanço

Bu, işletmenizin finansal durumunu her yönüyle ele alan bir belgedir. İşletmenizin aktiflerini (sahip olduğu varlıkları), pasiflerini (borçlarını) ve özkaynağını (yatırımlarını) içerir. İşletmenizin aktifleri pasiflerinin ve özkaynağının toplamına eşit olduğunda bilançonuz “dengeli”dir.

  • Gelir tablosu

Bu, yıl boyunca gelirlerin ve işletme giderlerinizin özeti olup, net kârınızı hesaplanmaya imkan tanır. Bu tabloyu güncel tutmak, başa baş noktanızı ve sürekli karlılık durumunuzu anlamanız bakımından çok önemlidir.

  • Nakit akışı tablosu

Bu belge işletmenizin nakit girdilerini (gelirler üzerinden) ve çıktılarını (işletme giderleri üzerinden) takip eder. Girdileriniz çıktılarınızın üzerinde ise, işletmeniz “pozitif nakit akışı”na sahiptir. Tebrikler!

  • Gelir tahmini

Geçmiş deneyimler, müşteri sayısı ve yeni işler edinme planları gibi unsurlara bağlı olarak şirketinizin bir sonraki yıl ne kadar kazanacağına dair tahmin. Makul ölçüde doğru bir gelir tahmini, bütçenize bağlı kalmanıza yardımcı olacaktır.

  • Ödeme alma

Müşterilerden para istemenin yolu fatura kesmek olduğu için, sağlıklı bir nakit akışı için doğru fatura kesmek oldukça önemlidir. Yani, faturaları geciktirmeden kesmeniz, sabit ancak adil ödeme süreleri belirlemeniz (30 gün vade yaygın bir uygulamadır) ve geciken ödemeleri takip etmeniz gerekir. Ayrıca hızlı ödemeleri teşvik etmek için mesela iki hafta içinde ödeme yapan müşterilere iskonto sunmak gibi taktikleri deneyebilirsiniz.

  • Yazılım yardımı

İşleri yürütmek için evraklara boğulmanın gerektiği günler geçmişte kaldı. Günümüzde muhasebe yazılımları işleri çok daha kolaylaştırıyor ve yazılımların size kazandıracağı zamanı hiç hafife almamalısınız. Logo, Dia ve Zirve gibi muhasebe yazılımlarıyla işleriniz çok kolaylaşacak.

  • Bir mali müşavir ile çalışın

Profesyonel bir mali müşavirden destek almanız büyük bir rahatlık sağlar. Birçok küçük işletme sahibi her şeyi takip edebilecek zamana ve bilgiye sahip olmadığı için potansiyel hataların maliyeti yüksek olabilmektedir.

Bir mali müşavir ile defterlerinizi hatasız tutabilir, vergilerinizi ve vergi beyannamelerinizi takip edebilir, hatta finansal kararlar alırken sizi yönlendirebilir. Üstelik, bir uzmandan destek almanın verdiği iç rahatlığına paha biçilemez.

 

En Çok Okunanlar