Koşucu bacağından tenis dirseğine kadar yaygın görülen spor yaralanmaları, koşu, badminton, hatta salsa gibi çok çeşitli aktivitelerden ileri gelebilir. Ülkemizde yaralanmaların en sık görüldüğü branş %10 ile futbol olup bu yaralanmalar ezilme, zorlanma, burkulma, bağ kopması gibi çeşitli problemlere yol açmaktadır. Ne yazık ki, çekilen acı birkaç saatin üstünde sürebilir ve bazı yaralanmalar uzun süreli etki gösterebilir, hatta sakatlığa bile yol açabilir.

Spor yaralanmalarını meydana geldikten sonra ele almak yerine, önlemenin yolunu bilmek çok daha önemlidir. En yaygın görülen üç spor yaralanmasını ve dünya çapındaki spor hekimliği uzmanlarının yaralanmaları önlemeye yönelik tavsiyelerini inceliyoruz.

Bilek burkulmaları

Daha önce uzun süreli egzersiz yaptıysanız, bileğinizin burkulmuş olması muhtemel. Ayak yere düzgün basılmadığında meydana gelen zorlanmaya bağlı bilek burkulmasının her gün 10.000 kişiden 7’sinin başına geldiği tahmin edilmektedir. Ayak bileği burkulması, ağrı ve şişliğe yol açabilir, hatta burkulmanın derecesine bağlı olarak ağırlık taşımayı zorlaştırabilir. Bilek burkulmaları her tür spor sırasında meydana gelebilir ancak en yaygın görüldüğü durumlar arasında futbol, basketbol, hatta bazı dans türleri gibi sıçrama ve hızlı hareketler barındıran aktiviteler yer alır.

Önlemek için ise: Bilek burkulmaları kılcal kırıklara veya bağ yırtılmalarına yol açabilir; bu yüzden, yaygın görülüyor olmalarına rağmen burkulmalardan kaçınmanız önemlidir. Bilek burkulmalarını önlemek için doğru ekipmanı (örneğin bilek eklemini destekleyen koşu ayakkabıları) kullanmanız ve mutlaka ısınma ve esneme hareketleri yapmanız gerekir. Bu, vücudunuzu antrenmana hazırlamaya yardımcı olur. Sınırlarınızın farkında olmanız ve vücudunuzu çok fazla zorlamaktan kaçınmanız gerekir; antrenmanın yoğunluğunu zaman içinde artırmaya çalışın.

Koşucu bacağı

Özellikle beton gibi sert zeminlerde koşan koşucular arasında yaygınlıkla görülen koşucu bacağı, tıbbi olarak medial tibial stres sendromu olarak bilinir. Kaval kemiğine bağlı kasların aşırı kullanılmasından ileri gelir ve antrenmandan sonra bir süre hissedilebilecek ağrıya, inflamasyona (iltihap) ve hassaslığa yol açtığı bilinmektedir.

Önlemek için ise: Koşucu bacağını önlemenin bir dizi püf noktası bulunmaktadır. Kuvvet, denge ve esnekliği geliştiren programlar yaparak dayanıklılığınızı geliştirmeniz, sorunu şiddetlendirmekten kaçınmak için sert veya pürüzlü yüzeylerde koşmaktan kaçınmanız ve egzersiz yoğunluğunuzu kademeli olarak artırmanız gerekir. Ayrıca, sürekli sorun yaşıyorsanız şok emici iç tabanlar kullanmanız da faydalı olabilir.

Tenisçi dirseği

Tendon inflamasyonuna (iltihaplanmaya) bağlı olan tenisçi dirseği, sadece tenis oynayanları değil, spor yapan birçok kişiyi etkileyen bir tekrarlanan zorlanma yaralanmasıdır. Bu durum, özellikle ağırlık kaldırma, badminton ve golf gibi sporlarda yaygın olarak görülür.

Önlemek için ise: Tenisçi dirseğini önlemek için boyunuza ve kuvvetinize uygun ekipman kullanmanız, iyice ısınmanız ve tekniklerinizi gözden geçirmeniz gerekir. Ayrıca destek için özel tasarlanmış kol bantları kullanabilirsiniz ve uzun süren, yorucu antrenmanlardan sonra kaslarınızı dinlendirmek için düzenli molalar verebilirsiniz.

Önleme ve tedavi tavsiyeleri spor yaralanmasına bağlı olarak değişkenlik gösterse de, spor yaparken edineceğiniz bazı alışkanlıklar bir dizi problemden korunmanıza yardımcı olabilir. Herhangi bir antrenmana başlamadan önce mutlaka iyice ısının ve esneme hareketleri yapın ve her zaman uygun ekipman kullanın. Sorularınız varsa bir spor hekimine başvurarak bilgi alın ve muayene olun.

Tenisçi Dirseğine hangisi sebep olmaz?

A) Bisiklet
B) Golf
C) Badminton
D) Tenis

Spor yaralanmaları bazen uzun sürede iyileşebilir ve yoğun bir tedavi süreci gerektirebilir. Generali Tamamlayıcı Sağlık Sigortasını inceleyerek bu süreçte nasıl yanınızda olabileceğimizi öğrenin.

 

px Yaygın görülen 3 spor yaralanması ve önlemenin yolları