DASK Sigortasında Hasar Durumunda Neler Yapılmalıdır?

dask-09

DASK, deprem ve depremden kaynaklı meydana gelen tsunami, yangın, yer kayması ve infilak nedeniyle binada oluşan hasarın maddi zararını karşılayan zorunlu sigortadır. Eşyaları kapsamayan bu sigorta sadece binaları kapsam altına alır. DASK sigortası yaptırmak için ihtiyacınız olan bilgiler şöyledir:

  • Adınız
  • Telefon numaranız
  • Sigorta kapsamına alınacak yerin açık adresi
  • Tapuya dair ada, pafta, parsel, sayfa no bilgileri
  • Binanın inşa edildiği yıl
  • Binanın yapı tarzı
  • Binadaki kat sayısı
  • Binada mevcut olan hasar durumu
  • Dairenin brüt olarak yüz ölçümü
  • Mekanın kullanım şekli

DASK sigortasında sigorta poliçe primi Doğal Afet Sigortaları Kurumu tarafından belirlenir. Her sigorta şirketinde aynı poliçe primi uygulanır. Fakat sigorta kapsamına alınacak binanın hangi bölgede olduğu ve çeşitli risk derecelerine göre, poliçe sahibine ödenecek prim farklılaşabilir. Deprem poliçesinde prim belirlenmesinde 3 unsur dikkate alınır. Bu unsurlar şu şekildedir:

  • Binanın bulunduğu yerde mevcut olan deprem riski
  • Binanın yapı tarzı
  • Dairenin brüt olarak yüz ölçümü

Bu 3 husus dikkate alınarak belirlenen sigorta primi, poliçe sahibi tarafından her yıl peşin olarak ödenmelidir. DASK sigortası 1 yıllık yapılır. Poliçe sahibi tarafından her yıl yenilenmesi gerekir. Ağır hasarlı olan binaların sigortalanması ise mümkün olmaz. Binadaki mevcut hasar durumuna göre DASK kapsamına alınıp alınamayacağı belirlenir. Binalarda mevcut olan hasar 3 grupta değerlendirilir. Hafif, orta ve ağır şeklindeki bu üç gruplandırma, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenir. Orta ve hafif sınıfında değerlendirilen hasar durumunda DASK sigortası yapılır. Fakat orta hasarlı grubuna giren bir binanın sigorta kapsamına alınmadan önce güçlendirilmesi ya da onarılması gerekir. Bu onarım veya güçlendirme de belgelendirilmelidir.

DASK Sigortasında Hasar Bildirimi Ne Zaman Yapılmalı?

DASK sigortasında hasar durumunda en geç 15 gün içerisinde, poliçe sahibi tarafından hasar bildirimi yapılması gerekir. Hasar bildirimi Doğal Afet Sigortaları Kurumu’na yapılabildiği gibi poliçeyi düzenlemiş olan sigorta şirketine de yapılabilir. Sigorta şirketinin genel müdürlüğüne, bölge müdürlüğüne ya da herhangi bir yetkili acentesine hasar bildirimi yapabilirsiniz.

Zorunlu deprem sigortası olan DASK’tan faydalanılabilmesi için, binanın deprem nedeniyle kısmi olarak ya da tamamen zarar görmüş olması gerekir. Maddi zararın boyutu herhangi bir miktar ile sınırlı olmaz. Depreme bağlı olarak meydana gelen heyelan ya da yangın gibi durumlarda, binanın küçük ya da büyük oranda zarar görmesi halinde de, zararın tazmini için hasar bildirimi yapılabilir.

Hasar bildirimi yapmanız için sizden TC kimlik numaranız ve DASK poliçe numaranız istenecektir. Aynı zamanda güncel tapu bilgisi, hasarın meydana geldiği yerin açık adresi ve hızlı iletişim kurulabilmesi için poliçe sahibinin telefon numarası bilgilerine de gereksinim duyulur. Eğer DASK poliçesinin yanı sıra hasar gören binaya dair farklı bir sigorta poliçesi de bulunuyorsa, hasar bildirimi yapılırken bu konuda da bilgi verilmesi gerekir.

Hasar bildiriminin yapılmasının ardından DASK adına görevlendirilmiş olan ve bağımsız olarak görev yapan hasar tespit görevlileri binaya gelir. Hasar tespit görevlileri deneyim sahibi olan hasar eksperlerinden oluşur. Çeşitli incelemelerle hasar tespiti yapar ve rapor hazırlar. Hasar tespit raporları Doğal Afet ve Sigortalar Kurumu’na teslim edilir. Doğal Afet ve Sigortalar Kurumu sigortada bedelini aşmamak kaydıyla tazminat miktarını 1 ay içerisinde poliçe sahibine öder.

Tazminat ödemesi binanın bulunduğu bölgede hizmet veren banka şubelerine isme EFT ya da isme havale yolu ile gerçekleştirilir. Ödemenin yapıldığı banka şubesi sigorta poliçesini ve aynı zamanda konut sahipliğini kontrolden geçirdikten sonra tazminat miktarını hak sahibine teslim eder.

Benzer Başlıklar