İnsan vücudu, hareket etmek için tasarlanmıştır. Kaslarımızın her biri hareket etmemizi sağlayan bir motor fonksiyon gerçekleştirir. Ancak, yıllar geçtikçe, insanlar fiziksel aktiviteler yerine zihinsel aktivitelere ağırlık vermeye başladı. Bu durum, teknoloji gibi bazı alanlarda büyük ilerleme sağlamasına rağmen, daha hareketsiz bir yaşam tarzına yol açtığı aşikar. Sonuç olarak, gittikçe daha fazla insan hareketsiz bir yaşam tarzından kaynaklanan obezite, diyabet, yüksek tansiyon ve kalp hastalığı gibi sorunlarla karşı karşıya kalmakta. Egzersiz yapmamayla bağlantılı sağlık sorunlarından haberdar mısınız? Hareketsiz bir yaşam tarzının vücudunuzu nasıl etkilediğini ve sağlıklı alışkanlıkları nasıl edinebileceğinizi bu yazımızda keşfedebilirsiniz.

Hareketsiz yaşam tarzı nedir?

Hareketsiz yaşam tarzı, zinde ve sağlıklı olmak için ihtiyaç duyulduğu kadar hareket edilmeyen veya fiziksel aktivite yapılmayan bir yaşam tarzı anlamına gelir. Hareketsiz yaşam tarzı, bir kişinin oturarak veya uzanarak yaptığı aktivitelere atıfta bulunur. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), bunu dünya çapındaki en büyük kamu sağlığı problemlerinden biri olarak tanımlamıştır. Gerçekten de dünya çapında nüfusun en az %60’ı, Türkiye’de ise 12 yaş üzerindeki bireylerin %71.9’u sağlık için gereken oranda egzersiz yapmamaktadır. Peki hareketsiz bir yaşam tarzı sürüp sürmediğimizi nasıl anlarız? DSÖ’ye göre, günde 30 dakikadan ve haftada üç günden az egzersiz yapıyorsanız, hareketsiz bir yaşam tarzınız var.

Buna ilaveten, fiziksel aktivite yapmamak, hareketsiz bir yaşam tarzıyla mücadele etme imkanınızı azaltır. Hareketsiz kişiler, bu alışkanlıklardan uzak durma motivasyonunu gittikçe daha çok yitirir ve sonuç olarak pasif kalır.

Hareketsiz yaşam tarzının sağlık üzerindeki etkileri

Hareketsiz bir yaşam tarzının etkileri, bir dizi sağlık sorunundan şikayetçi olma riski ile doğrudan bağlantılıdır.

      Örneğin;

  • Obezite veya fazla kilolu olma
  • Yüksek kolesterol
  • Kardiyovasküler hastalık riskinde artış
  • Yüksek tansiyondan ileri gelen sağlık sorunları
  • Depresyon ve anksiyete gibi olumsuz duygularda artış
  • Kolon, meme ve rahim kanseri gibi bazı kanser türleri
  • Osteoporoz
  • Sırt ve bel ağrısı

Bütün bu sağlık sorunları, fiziksel aktivitenin azlığı ile doğrudan ilişkilendirilmiştir. Bu yüzden, bazı sağlıklı alışkanlıklar edinerek hareketsiz yaşam tarzının etkilerine karşı mücadele edilmesi sağlıklı bir yaşam sürebilmek için çok önemlidir.

Hareketsiz yaşam tarzıyla mücadele etmenin püf noktaları

Her gün önerilen miktarda egzersiz yapmak, düşündüğünüzden çok daha kolaydır. Bunlar, neredeyse farkına bile varmadan benimseyebileceğiniz sağlıklı alışkanlıklardır.

      Örneğin;

  • Hem çıkarken hem de inerken asansörden uzak durun ve merdiven kullanın
  • Bilgisayar başında çalışıyorsanız, en azından saatte bir defa masadan kalkın
  • Öğle molası verdiğinizde, biraz dolaşın ve bacaklarınızı esnetin
  • Telefonda konuşurken ayakta durmayı tercih edin
  • Toplu taşıma kullanıyorsanız, bir durak erken inin ve yolun kalanında yürüyün
  • Kısa yolculuklar için, otomobil yerine bisiklet tercih edin
  • TV seyrederken aktif kalın

Kısacası, hareketsiz bir yaşam tarzı ile mücadele etmek için hedefiniz, her hafta en az 150 dakika orta tempolu egzersiz (yukarıdaki püf noktaları bu kategoriye dahildir) veya 75 dakika yoğun fiziksel aktivite (örneğin koşu veya başka bir kardiyo egzersizi) olmalıdır.

 

Hareketsiz bir yaşam sürüyorsanız sağlık sorunlarına yatkınlığınız artacaktır. Fiziksel aktiviteleri alışkanlık haline getirmeyi unutmayın ve olası sorunlara karşı kendinizi Generali Sağlık Sigortası ile güvenceye alın.

 

px Hareketsiz yaşam tarzı sağlığımızı nasıl etkiliyor?