Veganlığın günümüzde sürekli ön planda olması pek şaşırtıcı değil. Son zamanlarda yapılan çalışmalar, vegan olmanın, kişinin dünya üzerindeki ayak izini azaltmasının “tek başına en etkili yolu” olduğunun altını çizmektedir. Üstelik popülaritesinin gittikçe artmasının tek sebebi bu değil; hayvanlara uygulanan zulüm, sağlık ve yaşam tarzı üzerindeki faydaları ve daha ucuz gıda alışverişi yapabilmek de etkili. Yemek yeme alışkanlıklarını değiştirmek ve veganlığa tam bir geçiş yapabilmek zor olabilir, ancak haftada bir veya iki defa vegan yemekler yemeye başlamak bile büyük bir fark yaratabilir.

İşte veganlığa geçiş yapma yolunda size yardımcı olacak ipuçları

Sonuca ulaşmak için yavaş ve istikrarlı ilerleyin

Veganlığa istikrarlı bir geçiş yapmanız ve yaptığınız değişikliklerin uzun vadeli sonuçlarını dikkate alarak gerçekçi olmanız önemlidir. Her pazartesi bir öğün vegan yemekler yiyerek başlayın, daha sonra yeni yemek yeme rutininize alıştıkça öğün sayısını artırın. Tamamen vegan olana kadar en sevdiğiniz yemeklerde vegan ürünleri kullanmaya devam edin.

Sevdiğiniz yemekleri uyarlayın

Başlangıçta işinizi kolaylaştırmak için, en sevdiğiniz klasik yemeklerin vegan versiyonlarını denemeniz önerilir. Örneğin, kıymalı patates seviyorsanız, kıyma yerine mercimek, fasulye veya başka sebzeler kullanarak biraz tatlı patates ilave edin.

Yeterince protein aldığınızdan emin olun

Yeterli protein almak için tofu, fasulye, mercimek, nohut ve diğer vegan malzemeleri daha fazla kullanın. Beslenme tavsiyelerine göre vücut ağırlığınızın kilogramı başına 0,8 gram protein almanız önerilir; doğru miktarı belirlemek için ise kilonuzu 0,8 ile çarpın veya bir protein hesaplayıcı kullanın. Düzenli antrenman yapıyorsanız daha fazla protein almanız gerekeceği için, antrenman yapıp yapmadığınızı mutlaka hesaba katın.

Alabildiğiniz kadar B12 alın

B12 genellikle balık, et ve yumurta tüketiminden alınır ancak kahvaltılık tahıllardan da günlük ihtiyacınızı alabilirsiniz. B12 eksikliği yorgun ve güçsüz hissetmenize yol açabilir; bu önemli vitamini sürekli aldığınızdan emin olmalısınız. Yeterince almadığınızı düşünüyorsanız, B12 takviyesi kullanabilirsiniz.

Haftalık market giderlerinizi azaltın

Yaygın olarak görülen bir yanlış kanaat ise vegan diyetin pahalı olabileceğidir; ancak, sıfırdan yemek yapmayı öğrendikçe, market giderlerinizin normalden çok daha düşük olabileceğini göreceksiniz. Meyve, sebze ve baklagiller görece ucuz ürünlerdir; gerçekten de vegan yemekleri düşük bir bütçeyle pişirebilirsiniz.

Yerel ekonomiyi destekleyin

Yerel pazarlardan veya bağımsız satıcılardan alışveriş yapmak, küçük işletmeleri büyük markalara karşı desteklediğiniz ve içinde yaşadığınız topluluğa para kazandırdığınız anlamına da gelir. Birçok meyve ve sebze pazarlardan veya manavlardan satın alınabilir ve yerel satıcılardan alışveriş yaparak onların ayakta kalmasına yardımcı olursunuz.

Beyninizi kandırmaya çalışın

Bazı malzemeler et içermemesine rağmen et benzeri bir doku veya tat sağlayabilir. Örneğin tofu, baklagiller ve mantar çeşnilendirildiğinde beyninizi kandırarak et yediğiniz hissini verebilir. Çin mutfağında, fermantasyon teknikleri ete daha çok benzeyen bir tat sağlamaya yardımcı olur. Beyninizi kandırmanız vegan yolculuğunuza başlamanıza yardımcı olsa da, yolun sonuna geldiğinizde canınız hiç et istemiyor olabilir.

Yerel vegan topluluklarına katılın ve sosyal medyada diğer veganlar ile temasa geçin

Vegan olma yolculuğu zor gelebilir; bu yüzden, bilgi edinmeniz ve yerel bir vegan topluluğuna veya ağına katılmanız faydalı olacaktır. Zaman ayıramıyorsanız, internet üzerinde veya sosyal medyada bir gruba katılmayı deneyin. Ayrıca, veganlık hakkında ilham veren ve faydalı bilgiler paylaşan başarılı diyetisyenlerin yönettiği çok sayıda vegan Instagram hesabı da vardır.

KAYNAKLAR:

https://josephpoore.com/Science%20360%206392%20987%20-%20Accepted%20Manuscript.pdf

https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/p07phy2j/football-going-vegan

https://www.health.harvard.edu/blog/how-much-protein-do-you-need-every-day-201506188096

https://www.vrg.org/nutrition/protein.php

https://www.vegansociety.com/go-vegan/why-go-vegan

 

 

px Veganlığa geçiş yapma yolunda size yardımcı olacak ipuçları